Tek kişilik projeler evrenindeki en başarılı oluşumlardan biri Macar müzisyen Tamás Kátai’ın 26 yıldır sürdürdüğü avangart oluşum THY CATAFALQUE. Kariyeri boyunca pek çok farklı tarzı bir potada eriterek eklektik ve özgün bir müzikal kimlik oluşturmayı başaran Kátai, özellikle 10 yılda adını gün geçtikçe daha çok duyurmayı başarmış ve “Meta” ile yaptığı büyük etkiyi günümüze dek artırmayı başarmıştı.
THY CATAFALQUE adının bu kadar çok duyulmasını sağlayan olaylardan biri, Kátai’ın üretkenliği sayesinde oluşumun en fazla iki yılda bir yeni albüm çıkarmayı başarması ve bu sayede güncelliğini devamlı koruyabilmesi. Tabii marifet her yıl albüm çıkarmakta değil, bu albümlere değer katabilmekte ve THY CATAFALQUE da bu alanda gayet yüksek bir istatistikle oynuyor, belli bir kalitenin üstünü her zaman yakalıyor.
Özel bir albüm olan “Meta”nın ardından bukalemun hüviyetindeki “Geometria” ile yerinde saymadan devam eden Kátai, “Naiv” ile kırılgan taraflara da eğilerek 2020’nin en iyi işlerinden birine imza atmış, 2021’deki “Vadak”la onun da üstüne çıkmış ve bin tane fikir nasıl tutarlı ve bütünlüklü şekilde bir arada kullanılır dersi vermişti. Son olarak 2023’teki “Alföld” ise THY CATAFALQUE’ın sound’unu sertleştirdiği, Kátai’ın bir anda coştuğu ve karanlık tarafını daha belirgin şekilde gösterdiği bir albümdü.
THY CATAFALQUE’ın olayı kendini tekrarlamamak olduğundan, “Alföld”ün ardından grubun sapabileceği iki yön vardı. “Alföld”den daha da sert bir albüm yapmak THY CATAFALQUE’ın dinamiklerini yitirmesine neden olacağından, Kátai’ın sertlik dozunu azaltacağı ortadaydı. Bunu ya “Meta” ve “Naiv” gibi folklorik ve progresif unsurların daha çok öne çıktığı bir yaklaşımla yapacak, ya da “Geometria” gibi sample’lar, klavyeler, daha entrikalı dokunuşlarla kotaracaktı.
“Sırada güzel hayaller var” gibi bir anlamı olan “XII: A Gyönyörű Álmok Ezután Jönnek”, THY CATAFALQUE’ın kapağıyla müziğinin örtüştüğü albümlerinden biri. “Alföld”ün içindeki müziği yansıtmayan, her yöne çekilebilir kapağının ardından “XII: A Gyönyörű Álmok Ezután Jönnek”, adeta bir ALCEST klibini anımsatan kapağıyla gerçekten de aydınlık, metalin sert kimliğinden belirgin şekilde uzaklaşmış, folk ve progresif unsurlara yoğunlaşan bir çalışma.
Tamás Kátai, dolayısıyla THY CATAFALQUE bu tür değişimleri, albümler arası farklı türlere yoğunlaşma denemelerini sürekli yaptığından elbette ki grubun kimlik değiştirmesi, denemelere gitmesi gibi bir durum yok. THY CATAFALQUE zaten varlığını değişimlere ve tarzlar arası dans etmesine borçlu bir oluşum. Dolayısıyla “XII: A Gyönyörű Álmok Ezután Jönnek”i dinlerken de “bu nasıl THY CATAFALQUE?” falan dedirtecek bir durum yok. “XII: A Gyönyörű Álmok Ezután Jönnek” her şeyiyle bir THY CATAFALQUE albümü, hatta sadece THY CATAFALQUE’ın yapabileceği bir albüm.
Çarpıcılık noktasında bence “Vadak” ve “Alföld”ün bir miktar gerisinde kaldığı söylenebilir, ancak bunun sebebi de albümü oluşturan dinamiklerin heyecan yaratmaya bu iki albüm kadar müsait olmaması. Ama sonuçta THY CATAFALQUE son derece kişisel bir proje ve Tamás Kátai bu albümde böylesini yapmak istemişse elbette ki böyle kabul edeceğiz.
“XII: A Gyönyörű Álmok Ezután Jönnek” bir diğer başarılı THY CATAFALQUE albümü. İçinde bir dolu fikir, bir dolu renk var. Eğer THY CATAFALQUE konusunda deneyimli değilseniz hatta henüz hiç dinlemediyseniz, bence grupla tanışma albümünüz “XII: A Gyönyörű Álmok Ezután Jönnek” olmasın. “Meta”dan başlayıp günümüze doğru gelin ve “XII: A Gyönyörű Álmok Ezután Jönnek”i de o akış içerisindeki doğal bir adım olarak dinleyin. Tamás Kátai güzel, tutkulu ve idealist bir insan; desteği esirgememek lazım.
inanılmaz bir adam yaaa hastasiyiz