Paul Pogba’nın Bir Kolu Uzun Bir Kolu Kısa Forma Altı Tişörtü
Almanya’nın gelmiş geçmiş en büyük gruplarından, tartışmalı olmakla birlikte belki de en büyüğü Rammstein, 2009 yılındaki olaylı ”Liebe Ist Für Alle Da” albümünden sonra uzun bir sessizliğe bürünüp 2019 yılında ”self tittled” albümünü çıkarmıştı. En sevdiğim grup olan Rammstein bu sefer arayı çok fazla uzatmadan, Türkçesi ”Zaman” demek olan ”Zeit” isimli yeni albümünü geçtiğimiz Nisan ayının sonunda piyasaya sürdü.
Neue Deutsche Harte akımından çıkarak zamanla, Till Lindemann gibi etkileyici bir frontmani barındırması, olaylı klipleri, acayip sahne şovları gibi unsurlarla ünü tüm dünyaya yayılan Rammstein 2022 model bu albümlerinde de yine baştan aşağıya dev bir prodüksiyon, baştan aşağıya bir teatral şov örneği sergiliyor. Albüme yine şöyle bir baktığımızda başından son anına kadar bir mühendislik, ince ince düşünülmüş bir işçilik söz konusu. 59 yaşında olmasına rağmen vokal performansından pek bir şey kaybetmemiş Till Lindemann’ın bas bariton şovu, Richard Kruspe ile Paul Landers’in keskin gitar riffleri, Olivier Riedel’ın gümbür gümbür basları, Christoph Schneider’ın ara ara yükselen ve hızlanan davullarına Flake; ”Sehnsucht” ve ”Mutter” albümlerinden fırlamış Technopop/Synthpop vari klavyeleriyle ekleme yapıyor, kendi deyimiyle grubun müziğine tecavüz ediyor. Buna bir de grubun az önce yukarıda bahsettiğim dev prodüksiyon, teatral şovu ve şok öğelerini eklediğimiz zaman ortaya Endüstriyel Metal ve Rammstein kavramları çıkıyor. Genelde tıpkı bu albümde olduğu gibi tekdüze şarkı yapılarıyla ön plana çıkan Endüstriyel Metal zaten başlı başına şov, şok öğeleri ve teatrallik üzerine kurulu bir tür. Mesela Nine Inch Nails şok öğeleri, aşırı klipleri ve çok uç şarkı sözleri nedeniyle MTV’den yasaklanma rekoru kırmış, Marilyn Manson desek zaten başlı başına tüm kariyeri şov ve ”rahatsızlık verme” üzerine kurulu. Rammstein ise bu ekolü hakkıyla yerine getiriyor. İşte bu albümde de teknik olarak bu basit/tekdüzeliği ve şov/şok öğelerini eğlenceli bir üslupla görüyoruz. Eğer bunları bilerek bu albümü dinliyorsanız doğru adrestesiniz fakat Endüstriyel Metal denen bu türden beklentiniz daha farklı şeyler ise, beklentinizi gözden geçirmekte fayda var. Çünkü Endüstriyel Metal bundan ne eksik ne de fazla.
“Zeit”, albümdeki favori şarkılarımdan biri olan Armee Der Tristen ile açılıyor. Muhteşem bir albüm girişi. ”Keşke albümün çıkış single’ı bu şarkı olsaymış” diye içimden geçirmiyor değilim.
İkinci şarkı albümün çıkış single’ı ve aynı zamanda albüme de adını veren parça. Bu şarkıdan ”Rosenrot” albümündeki Spring havasını alıyorum. Şahsi fikrimi soracak olursanız kötü bir şarkı tabii ki değil (bilakis çok iyi bir şarkı) ama albümün çıkış parçası olmak için ideal mi emin değilim. Zaten çıkış parçalarını bu tarz slow balladlarla yapmak her zaman risklidir. Yukarıda da dediğim gibi, çıkış parçası Armee Der Tristen olsaymış daha iyi olurmuş sanki. Zeit şarkısına ”Rammstein’ın en iyi balladı” tarzı yorumlar gördüm. O kadar uçmamakla birlikte albümün iyilerinden olduğu da aşikar.
Flake’in iç geçirten piyanolarıyla bezenmiş Schwarz ile biraz nefes aldıktan sonra, albümdeki favori parçalarımdan bir diğeri Giftig ile tam gaz devam ediyoruz. Hafiften doğu ezgileriyle bezeli bu şarkı tam headbang yapmalık. 5. şarkı ise albümün çok konuşulan malum single’ı Zick Zack. Bu şarkıya neden çok gömülüyor anlamış değilim. Galiba klibiyle birlikte değerlendiriliyor. Klibinin felaket olduğu konusunda ben de hem fikirim (öyle ki Rammstein tarihinin en kötü kliplerinden biri olabilir) ancak şarkıyı ayrı değerlendirirsek güzel bir şarkı. Son derece eğlenceli. Bu gibi durumlarda klip ile şarkının ayrı değerlendirilmesi taraftarıyım.
Ardından gelen OK (Ohne Kondom) ile eğlenceye tam gaz devam ederken vitesi Meine Tränen küçültüyor. Ardından albümün 3. single çalışması Angst ile yine headbang’e doyuyoruz. Bu şarkının klibinde ben şahsen Berlin Duvarı’na bir gönderme algıladım ama başka türlü yorumlayan, başka anlamlar çıkaran da varmış. Saygı duyarım. Yorum sizlerin.
Albüm taşağına yapıldığı 10 metre öteden belli olan Dicke Titten (Big Tits) ile devam ederken, sırada albümdeki bir başka çok konuşulan, Autotune kullanılan malum Lügen şarkısı geliyor. Yine makarasına mı yoksa ciddi ciddi yeni bir şey denemek için mi böyle bir harekette bulundular anlamadım ama bir dinleyici olarak benim kulağıma kötü gelmedi. Ben şahsen düzeltici olarak değil de, başlı başına bir efekt olarak Autotune’un bir metal şarkısında veya albümünde kullanıldığına ilk defa şahit oluyorum. Başka örneklerini biliyorsanız yazabilirsiniz. Neyse.
Ve geldik albümün finaline. Kondomların, büyük memelerin havada uçuştuğu bu eğlenceli albümle tezat olarak biraz iç burkan Adieu şarkısıyla albüm finalini yapıyor. Albümdeki 3 büyük favorimden bir diğeri. Gerçekten efsane bir kapanış. Bu şarkı için iç burkan tabirini kullandım çünkü sağda solda bu albümün grubun son albümü olduğu ve Till’in hayranlara elveda demek için bu son şarkıyı yazdığını duydum. Sözleri de manidar: ”Adieu, goodbye, auf Wedersehen”. Aman aman diyorum. Daha kanlı canlı Bück Dich şovu izleyecektik. Aman diyorum aman sakın.
Toparlarsak. ”Zeit” albümünün bir Endüstriyel Metal klasiği ya da Rammstein denince akla gelen ilk albüm olmadığı ortada. Ancak ortada büyük bir prodüksiyon, başından sonuna kadar işçilik yattığı bir gerçek. İçinde bazı üst düzey kaliteli şarkılar barındıran, eğlenceli, coşkulu, yer yer mod düşüren oldukça güzel bir albüm ”Zeit”.
Rammstein komik gruptur. Eğlencelidir. Ona böyle metal müziğin kurtarıcısıymış gibi büyük anlamlar yüklemeden işin sadece goy goy, mizah ve komedi tarafına odaklanırsanız Rammstein müziğinden aldığınız zevk daha da artacaktır. Ben öyle yaptım ve benim elektronik müziğe de ilgi duyan, bir dönem Dj’lik de yapmış diğer yanımla da birleşince, zamanla benim en sevdiğim grup oldu. Ben bu basitliği ve işin goy goy tarafını seviyorum. Size de tavsiye ederim.
Kadro Till Lindemann: Vokal
Richard Z Kruspe: Gitar
Paul Landers: Gitar
Olivier Riedel: Bas
Christian ''Flake'' Lorenz: Klavye
Christoph Schneider: Davul
Şarkılar 1. Armee Der Tristen
2. Zeit
3. Schwarze
4. Giftig
5. Zick Zack
6. OK
7. Meine Tränen
8. Angst?
9. Dicke Titten
10. Lügen
11. Adieu
Sanırım yazan yazar yeni, elinize emeğinize sağlık. Sadece kritiği neden zayıf bulduğuma dair birkaç yapıcı eleştiri yapmak isterim;
1- Bence albümü birer birer şarkı şarkı anlatmak kritikleri sıkıcı hale getiriyor, albümü değil bir bir şarkıları tanıtmış oluyorsunuz. Albümü bir bütün olarak tanıtırsanız çok daha iyi olacaktır.
2- Çeşitli yerlerde süper şarkı deyip geçmişsiniz. Bir şarkıya süper/efsane yazıyorsak en azından neden böyle düşündüğünüzü yazabiliriz, diğer türlü çok subjektif bir yorum olarak kalıyor.
3- ”Başka örneklerini biliyorsanız yazabilirsiniz. Neyse.”
Bence bu cümle ve ardından gelen ”Neyse” genel yazıya hiç oturmamış. Sanki kritik değil de sosyal medya yorumu okuyoruz izlenimi vermiş.
Bence bu yukarıdaki maddelere önem vererek daha iyi kritikler çıkarabilirsniz. Dediğim gibi, tek niyetim yapıcı eleştiridir. Tekrardan elinize sağlık, umarım başka kritiklerinizi de okuruz.
Paul Pogba'nın Bir Kolu Uzun Bir Kolu Kısa Forma Altı Tişörtü 20.05.2022
@Candaş, Teşekkür ederim. Dikkat edeceğim.
Aslında eski nickimle 5-6 kritiğim var. Onun da öncesinde çok eski bir metal sitesinde de (şu an aktif değil) bi 3-4 kritiğim vardı. Fakat gerçekten çoooooook uzun bir zamandır kritik falan yazmışlığım yok. Bu iş de bir nevi kondisyon meselesi aslında. Dediğim gibi bayadır bu işlerden uzak kaldım yıllar yıllar oldu.
Albüme de yorumumu yapayım, albüm bence çok sıkıcı ve sıradan. Rammstein’a ne bir şey katıyor ne de bir şey eksiltiyor. Albümü kaç kere dinledim aklımda kalan Zick Zack dışında bir şarkı yok. Benim için yok hükmünde bir albüm resmen.
Albümün bence en büyük (belki de tek) artısı bütünlüğü. Baştan sona bir bütünlük içerisinde albüm. Şarkı geçişleri ve sırası çık başarılı dizayn edilmiş. Kapağı da güzel olsaydı en azından yıl sonu anacağım albümlerden biri olurdu ama hatırlayacağımı sanmıyorum.
Yazarın sözünü ettiği müzikteki goygoy olayı benim en çok mesafeli durduğum şeylerin başında geliyor. Bu yüzden Rammstein hiç bir zaman yakından takip ettiğim bir grup olmadı. Lakin grubun 2000li yılların başında çıkardığı albümleri sever sayarım.
Paul Pogba'nın Bir Kolu Uzun Bir Kolu Kısa Forma Altı Tişörtü 20.05.2022
@Erhan, Bu albüme 8 puan vermemin sebebi bir önceki albüme göre daha iyi buldum. Mesela bir önceki albümde klip çekilen şarkılar ve Puppe dışında hiçbir şey aklımda kalmamışken bu albümde en az yarısını sana bundan bir kaç sene sonra da sayabilirim. Aslında ilk başlarda tam tersini düşünüyordum da, bu albüme alışınca önceki albüme göre bir gömlek daha güzel olduğunu anladım. Önceki albüme de 7 verdiğim piyasada buna 8, Sehnsucht’a 9, Mutter’e de 9,5 veririm.
Yok abi yok, olmuyor, eski kaliteyi tutturamıyorlar, tamam bu saatten sonra kimse sizden yeni bir ICH WILL ve ya MEIN TEIL beklemiyor, ama bari BESTRAFE MICH ve ya HILF MIR seviyesinde bir şarkıyla gelin artık, o da yok. Geçen yılların hatrına dinliyoruz sadece son iki albümü.
Rammstein benim de en sevdiğim 2 gruptan birisi ve dürüst olmak lazım ki bu albüm değil 10 üzerinden 8lik olmak, Rammstein diskografisinin en zayıf halkası. Daha önceki albüm de yer yer sıkıcıydı ama en azından vasatı buluyordu, Zeit o vasatı bile ıskalıyor maalesef. Şarkılar kimliksiz, o kadar ki eskiden şarkıları daha ihtişamlı hale getirmek için klipler çeken Rammstein, bu albümde klip çekebilmek için şarkı yapmış gibi. Güzel görsellik dışında bir şey vaat etmeyen tırto kliplere soundtrack olmuş tüm albüm azizim böyle olur mu bu iş.
Yazı başka bir olay, yazının 20 farklı yerine itiraz etmek istiyorum, albüme olan itirazlarımla birleştirerek bir kaç tanesini yapayım;
-”Genelde tıpkı bu albümde olduğu gibi tekdüze şarkı yapılarıyla ön plana çıkan Endüstriyel Metal zaten başlı başına şov, şok öğeleri ve teatrallik üzerine kurulu bir tür” değil. Rammstein’ın stilinin bunun üzerine bina edildiğini iddia edebilirsiniz ki o bile eksik bir değerlendirme olur. Bu albüm tekdüze, Rammstein hep ve sadece tekdüze değil, aklıda kalıcılık ve tekdüzelik aynı şeyler değil, kaldı ki endüstriyel metal de Rammstein dan ibaret değil
-”Endüstriyel Metal denen bu türden beklentiniz daha farklı şeyler ise, beklentinizi gözden geçirmekte fayda var. Çünkü Endüstriyel Metal bundan ne eksik ne de fazla.” ‘Benim bu türden anladığım şey budur’ desen kimse itiraz edemez ama koca bir müzik alt türü ile ilgili keskin fikirlerinin genel geçer gerçekler olduğunu iddia etmek biraz şey şimdi. Endüstriyel Metal kimi zaman bundan daha fazlası, kimi zaman daha eksik. Bu tür bu cümlenin şemsiyesine sığmaz. Bir de onu geçtim pazarlama ekipleri tarafından çok oynanan bir oyun bu o yüzden kıl oluyorum biraz, yani “beğenmeyenler beklentilerini yeniden ayarlasın” demek. Bilmem belki bizim beklentilerimizde bir sorun yoktur, aklı başında insanlar olarak beklentilerimizi daha önceki ürünlerinize göre inşa etmişizdir, belki de son ürününüz bok gibidir etc.
-”Rammstein komik gruptur. Eğlencelidir. Ona böyle metal müziğin kurtarıcısıymış gibi büyük anlamlar yüklemeden işin sadece goy goy, mizah ve komedi tarafına odaklanırsanız Rammstein müziğinden aldığınız zevk daha da artacaktır” Bir şeyin eğlenceli olması, goy goyuna yapılmış olması kalitesiz olması için mazeret olamaz. Frank Zappa’nın tüm kariyeri goy goy ama müziği sıkıcı veya kalitesiz değil. Rammstein’ın meşhur Pussy şarkısı da güzel bir örnek mesela, ben o şarkının herhangi bir ciddiyetle yapıldığını düşünmüyorum ama iyi yazılmış bir şarkı, mevzu bu. Rammstein’ın müziğinin ‘temelinin’ eğlenmek olduğunu da düşünmüyorum bu arada, belki eğlenceli olmak imajlarında bir renk denebilir ama bu temel bir yerde durmuyor. Sanatçıların ‘eğleniyoruz ya’ modunda olması kötü bir şey değil, ama dinleyiciyi de o eğlencenin içine katma görevinin ıskalandığı nokta başarısızlığın geldiği noktadır. Zeit, Rammstein için o ıska noktası işte.
Bazı iyi yanları arada parlayan kötü bir albüm oldu Zeit benim için ya. Grubu inceleyen bir yapay zekadan çıkmışa benzeyen bir sürü karaktersiz şarkı ve bir kaç iyi parça bu albümün özeti.
+Rammstein bizim için ne yaptın hocam?
-Klip yaptım abi bir sürü bak şekilli şekilli
-Hee güzel videolarmış tamam ben sesi kısıp izleyeyim o zaman
Deutschland ne kadar ateşli ve hırslı bir albümse bu da bir o kadar heyecansız ve ruhsuz bir albüm bence. Genel olarak fazla kasmamışlar sanki. Birde albümün geneline yayılmış bir hüzün ve ciddiyet var ki ben Rammstein’e pek yakıştıramıyorum bu havayı. Sırf bu yüzden pek kimsenin beğenmediği Zick Zack bile güzel geldi bana, albümün bezgin havasını biraz olsun dağıtıyor. Sonuç olarak grubun diskografisi içerisinde en silik albüm olmuş bence.
Son zamanlarda çektikleri kısa filmlerle ilgi çekmeyi başaran oyuncuların soundtrack albümü. 2. kez dinlemeyi hak edecek tek bir şarkı yok. Grubun diskografisindeki herhangi bir albümün fersah fersah uzağında. Albüme 2 puan, kısa filmlere de 1 puan, 3/10.
Kritik, devamlı olarak yazmayan birine göre bence gayet güzel yazılmış. Albümü hiç sevmememe rağmen okurken sıkılmadım, teşekkürler kritik için.
Bir Rammstein fanboyu olarak acaba bu albüme ilk çıktığı günler o gazla biraz fazla mı puan verdim diye düşünmüştüm. Ama yanılmışım. Bu albümden kesinlikle bir önceki Self-titled albüme göre daha fazla zevk alıyorum. Üstelik bir önceki albümde Deautschland gibi Rammstein tarihinin en büyük hitlerinden biri ve Puppe gibi çok acayip bir şarkı olmasına rağmen bu albümün geneli bir önceki albümden daha dolu.
Gerçi bu albümü öven de çok söven de çok. Rammstein dinleyicileri arasında bile bu albüme ”en kötü albümleri” diyen insan sayısı azımsanamayacak kadar fazla. Bu albümü sevmeyen tam sevmiyor, seven tam seviyor. Ben seven taraftayım haha.
@Paul Pogba’nın Bir Kolu Uzun Bir Kolu Kısa Forma Altı Tişörtü, Sevene saygı duyarım ama bence bu albüme 8 puan aşırı fazla, bu albüm Herzeleid, Mutter gibi albümlerin kalitesinin çok çok altında. Ben de diskografilerinin en zayıf albümü olduğunu düşünen kesimdeyim.
Paul Pogba'nın Bir Kolu Uzun Bir Kolu Kısa Forma Altı Tişörtü 29.06.2022
@Candaş, Yani dediğim gibi önceki hit bakımından daha zengin ama bu albümün de genelini bütünlük itibariyle daha dolgun ve doyurucu buldum. Ha sevmeyene de, Rammstein diskografisinin en kötüsü bulana da ”neden sevmedin” veya ”neden diskografinin en kötüsü ilan ettin” de diyemem, beğenilmemeye açık bir durum var ortada. Rammstein sevenleri de kendi içinde ikiye ayıran ilginç bir albüm yapmışlar.
Bu arada Slipknot kritiğini ilk kritiğe göre epey başarılı buldum devamını bekleriz, onu da tekrar tekrar post atmak yerine buradan yazayım dedim hahaha.
Rammstein’in Rosenrot’tan bu yana çıkardığı en direkt hatta en iyi albümü.Liebe’den ya da self title’dan bir tane bile şarkının ismini hatırlamazken Zick Zack, OK, Dicke Titten gibi hitleri hala açıp dinliyorum.
Liebe ist für alle da albümünden sonra bu grubun eski ruhu kalmadı bence. Ondan sonra çıkardıkları Mein Land’i de seviyorum. Gerisi olmasa da olur ayarında. Liebe ile falan kıyaslanmaz.
Hahaha seviyorum sizi be.
Sanırım yazan yazar yeni, elinize emeğinize sağlık. Sadece kritiği neden zayıf bulduğuma dair birkaç yapıcı eleştiri yapmak isterim;
1- Bence albümü birer birer şarkı şarkı anlatmak kritikleri sıkıcı hale getiriyor, albümü değil bir bir şarkıları tanıtmış oluyorsunuz. Albümü bir bütün olarak tanıtırsanız çok daha iyi olacaktır.
2- Çeşitli yerlerde süper şarkı deyip geçmişsiniz. Bir şarkıya süper/efsane yazıyorsak en azından neden böyle düşündüğünüzü yazabiliriz, diğer türlü çok subjektif bir yorum olarak kalıyor.
3- ”Başka örneklerini biliyorsanız yazabilirsiniz. Neyse.”
Bence bu cümle ve ardından gelen ”Neyse” genel yazıya hiç oturmamış. Sanki kritik değil de sosyal medya yorumu okuyoruz izlenimi vermiş.
Bence bu yukarıdaki maddelere önem vererek daha iyi kritikler çıkarabilirsniz. Dediğim gibi, tek niyetim yapıcı eleştiridir. Tekrardan elinize sağlık, umarım başka kritiklerinizi de okuruz.
20.05.2022
@Candaş, Teşekkür ederim. Dikkat edeceğim.
Aslında eski nickimle 5-6 kritiğim var. Onun da öncesinde çok eski bir metal sitesinde de (şu an aktif değil) bi 3-4 kritiğim vardı. Fakat gerçekten çoooooook uzun bir zamandır kritik falan yazmışlığım yok. Bu iş de bir nevi kondisyon meselesi aslında. Dediğim gibi bayadır bu işlerden uzak kaldım yıllar yıllar oldu.
Albüme de yorumumu yapayım, albüm bence çok sıkıcı ve sıradan. Rammstein’a ne bir şey katıyor ne de bir şey eksiltiyor. Albümü kaç kere dinledim aklımda kalan Zick Zack dışında bir şarkı yok. Benim için yok hükmünde bir albüm resmen.
Albümün bence en büyük (belki de tek) artısı bütünlüğü. Baştan sona bir bütünlük içerisinde albüm. Şarkı geçişleri ve sırası çık başarılı dizayn edilmiş. Kapağı da güzel olsaydı en azından yıl sonu anacağım albümlerden biri olurdu ama hatırlayacağımı sanmıyorum.
Yazarın sözünü ettiği müzikteki goygoy olayı benim en çok mesafeli durduğum şeylerin başında geliyor. Bu yüzden Rammstein hiç bir zaman yakından takip ettiğim bir grup olmadı. Lakin grubun 2000li yılların başında çıkardığı albümleri sever sayarım.
Albüme gelirsek dinlerken cringe krizlerine katlanamadigimdan tamamini dinleyemedim. Sanırım dinlemeyecegim de.
8 puani çok abartılı buldum. Bu 8 ise Sensucht, Mutter falan 20/10 olur.
20.05.2022
@Erhan, Bu albüme 8 puan vermemin sebebi bir önceki albüme göre daha iyi buldum. Mesela bir önceki albümde klip çekilen şarkılar ve Puppe dışında hiçbir şey aklımda kalmamışken bu albümde en az yarısını sana bundan bir kaç sene sonra da sayabilirim. Aslında ilk başlarda tam tersini düşünüyordum da, bu albüme alışınca önceki albüme göre bir gömlek daha güzel olduğunu anladım. Önceki albüme de 7 verdiğim piyasada buna 8, Sehnsucht’a 9, Mutter’e de 9,5 veririm.
Gayet güzel albüm. Deutschland gibi dile dolanan bir şarkı yok sadece. Kaliteyi bozmamışlar.
Yok abi yok, olmuyor, eski kaliteyi tutturamıyorlar, tamam bu saatten sonra kimse sizden yeni bir ICH WILL ve ya MEIN TEIL beklemiyor, ama bari BESTRAFE MICH ve ya HILF MIR seviyesinde bir şarkıyla gelin artık, o da yok. Geçen yılların hatrına dinliyoruz sadece son iki albümü.
Rammstein benim de en sevdiğim 2 gruptan birisi ve dürüst olmak lazım ki bu albüm değil 10 üzerinden 8lik olmak, Rammstein diskografisinin en zayıf halkası. Daha önceki albüm de yer yer sıkıcıydı ama en azından vasatı buluyordu, Zeit o vasatı bile ıskalıyor maalesef. Şarkılar kimliksiz, o kadar ki eskiden şarkıları daha ihtişamlı hale getirmek için klipler çeken Rammstein, bu albümde klip çekebilmek için şarkı yapmış gibi. Güzel görsellik dışında bir şey vaat etmeyen tırto kliplere soundtrack olmuş tüm albüm azizim böyle olur mu bu iş.
Yazı başka bir olay, yazının 20 farklı yerine itiraz etmek istiyorum, albüme olan itirazlarımla birleştirerek bir kaç tanesini yapayım;
-”Genelde tıpkı bu albümde olduğu gibi tekdüze şarkı yapılarıyla ön plana çıkan Endüstriyel Metal zaten başlı başına şov, şok öğeleri ve teatrallik üzerine kurulu bir tür” değil. Rammstein’ın stilinin bunun üzerine bina edildiğini iddia edebilirsiniz ki o bile eksik bir değerlendirme olur. Bu albüm tekdüze, Rammstein hep ve sadece tekdüze değil, aklıda kalıcılık ve tekdüzelik aynı şeyler değil, kaldı ki endüstriyel metal de Rammstein dan ibaret değil
-”Endüstriyel Metal denen bu türden beklentiniz daha farklı şeyler ise, beklentinizi gözden geçirmekte fayda var. Çünkü Endüstriyel Metal bundan ne eksik ne de fazla.” ‘Benim bu türden anladığım şey budur’ desen kimse itiraz edemez ama koca bir müzik alt türü ile ilgili keskin fikirlerinin genel geçer gerçekler olduğunu iddia etmek biraz şey şimdi. Endüstriyel Metal kimi zaman bundan daha fazlası, kimi zaman daha eksik. Bu tür bu cümlenin şemsiyesine sığmaz. Bir de onu geçtim pazarlama ekipleri tarafından çok oynanan bir oyun bu o yüzden kıl oluyorum biraz, yani “beğenmeyenler beklentilerini yeniden ayarlasın” demek. Bilmem belki bizim beklentilerimizde bir sorun yoktur, aklı başında insanlar olarak beklentilerimizi daha önceki ürünlerinize göre inşa etmişizdir, belki de son ürününüz bok gibidir etc.
-”Rammstein komik gruptur. Eğlencelidir. Ona böyle metal müziğin kurtarıcısıymış gibi büyük anlamlar yüklemeden işin sadece goy goy, mizah ve komedi tarafına odaklanırsanız Rammstein müziğinden aldığınız zevk daha da artacaktır” Bir şeyin eğlenceli olması, goy goyuna yapılmış olması kalitesiz olması için mazeret olamaz. Frank Zappa’nın tüm kariyeri goy goy ama müziği sıkıcı veya kalitesiz değil. Rammstein’ın meşhur Pussy şarkısı da güzel bir örnek mesela, ben o şarkının herhangi bir ciddiyetle yapıldığını düşünmüyorum ama iyi yazılmış bir şarkı, mevzu bu. Rammstein’ın müziğinin ‘temelinin’ eğlenmek olduğunu da düşünmüyorum bu arada, belki eğlenceli olmak imajlarında bir renk denebilir ama bu temel bir yerde durmuyor. Sanatçıların ‘eğleniyoruz ya’ modunda olması kötü bir şey değil, ama dinleyiciyi de o eğlencenin içine katma görevinin ıskalandığı nokta başarısızlığın geldiği noktadır. Zeit, Rammstein için o ıska noktası işte.
Bazı iyi yanları arada parlayan kötü bir albüm oldu Zeit benim için ya. Grubu inceleyen bir yapay zekadan çıkmışa benzeyen bir sürü karaktersiz şarkı ve bir kaç iyi parça bu albümün özeti.
+Rammstein bizim için ne yaptın hocam?
-Klip yaptım abi bir sürü bak şekilli şekilli
-Hee güzel videolarmış tamam ben sesi kısıp izleyeyim o zaman
4/10
Deutschland ne kadar ateşli ve hırslı bir albümse bu da bir o kadar heyecansız ve ruhsuz bir albüm bence. Genel olarak fazla kasmamışlar sanki. Birde albümün geneline yayılmış bir hüzün ve ciddiyet var ki ben Rammstein’e pek yakıştıramıyorum bu havayı. Sırf bu yüzden pek kimsenin beğenmediği Zick Zack bile güzel geldi bana, albümün bezgin havasını biraz olsun dağıtıyor. Sonuç olarak grubun diskografisi içerisinde en silik albüm olmuş bence.
Son zamanlarda çektikleri kısa filmlerle ilgi çekmeyi başaran oyuncuların soundtrack albümü. 2. kez dinlemeyi hak edecek tek bir şarkı yok. Grubun diskografisindeki herhangi bir albümün fersah fersah uzağında. Albüme 2 puan, kısa filmlere de 1 puan, 3/10.
Kritik, devamlı olarak yazmayan birine göre bence gayet güzel yazılmış. Albümü hiç sevmememe rağmen okurken sıkılmadım, teşekkürler kritik için.
23.05.2022
@Koralp, Ben teşekkür ederim sağ olun \m/
Bir Rammstein fanboyu olarak acaba bu albüme ilk çıktığı günler o gazla biraz fazla mı puan verdim diye düşünmüştüm. Ama yanılmışım. Bu albümden kesinlikle bir önceki Self-titled albüme göre daha fazla zevk alıyorum. Üstelik bir önceki albümde Deautschland gibi Rammstein tarihinin en büyük hitlerinden biri ve Puppe gibi çok acayip bir şarkı olmasına rağmen bu albümün geneli bir önceki albümden daha dolu.
Gerçi bu albümü öven de çok söven de çok. Rammstein dinleyicileri arasında bile bu albüme ”en kötü albümleri” diyen insan sayısı azımsanamayacak kadar fazla. Bu albümü sevmeyen tam sevmiyor, seven tam seviyor. Ben seven taraftayım haha.
29.06.2022
@Paul Pogba’nın Bir Kolu Uzun Bir Kolu Kısa Forma Altı Tişörtü, Sevene saygı duyarım ama bence bu albüme 8 puan aşırı fazla, bu albüm Herzeleid, Mutter gibi albümlerin kalitesinin çok çok altında. Ben de diskografilerinin en zayıf albümü olduğunu düşünen kesimdeyim.
29.06.2022
@Candaş, Yani dediğim gibi önceki hit bakımından daha zengin ama bu albümün de genelini bütünlük itibariyle daha dolgun ve doyurucu buldum. Ha sevmeyene de, Rammstein diskografisinin en kötüsü bulana da ”neden sevmedin” veya ”neden diskografinin en kötüsü ilan ettin” de diyemem, beğenilmemeye açık bir durum var ortada. Rammstein sevenleri de kendi içinde ikiye ayıran ilginç bir albüm yapmışlar.
Bu arada Slipknot kritiğini ilk kritiğe göre epey başarılı buldum devamını bekleriz, onu da tekrar tekrar post atmak yerine buradan yazayım dedim hahaha.
Rammstein’in Rosenrot’tan bu yana çıkardığı en direkt hatta en iyi albümü.Liebe’den ya da self title’dan bir tane bile şarkının ismini hatırlamazken Zick Zack, OK, Dicke Titten gibi hitleri hala açıp dinliyorum.
Liebe ist für alle da albümünden sonra bu grubun eski ruhu kalmadı bence. Ondan sonra çıkardıkları Mein Land’i de seviyorum. Gerisi olmasa da olur ayarında. Liebe ile falan kıyaslanmaz.
Dinledikçe seviyorum bu albümü. Rammstein depresif yanını başarılı bir şekilde göstermiş.
Ayrıca geçtiğimiz aylarda Till Lindemann’ın yeni solo albümü yayınlandı. O da bayağı başarılı, tavsiye ederim.