Nezih muhitlerin büyük büfelerindeki kültürel neşriyat bölümünden satın alabileceğiniz prestijli bir “lifestyle” dergisine dönüşmekte olan tartışma köşemizden herkese merhaba. Bu hafta yine yeme içme temalı bir tartışma konusuyla karşınızdayız. Ufak bir bilgilendirme bölümü paylaşmak ve vejetaryenlik ile veganlık gibi çevre ve hayvan dostu beslenme şekilleri ve bu kavramların metal gruplarınca benimsenmesi ve eserlerinde işlenmesi hususlarını yorumlarınıza açmak istiyorum.
Kişisel sağlık, hayvan sevgisi, hayvanların insan merkezli dünya düzeninde kullanılmak ve tüketilmek için var olan basit varlıklar olduğunu düşünmemek, üretim esnasında doğanın zarar görüyor olduğu gerçeği, dini inanış ve benzeri pek çok sebepten ötürü insanlar yaşamlarından hayvansal gıdaları ve ürünleri çıkarma ve hayvan sömürüsünden uzak durma kararı alabiliyorlar. Metal dünyasında da git gide daha fazla sayıda müzisyen ve grup bu konudaki görüşlerini ve tercihlerini yüksek sesle ifade etme ve bunları eserlerine yansıtma gereği duyuyor. Bu kavramlar ve bunların metal bağlamında yer alması hakkında neler düşünüyorsunuz?
Gelin yorumunuzu paylaşmadan evvel söz konusu beslenme şekilleri hakkındaki bu kısa bilgilere bir göz atın.*
VEGAN: Bu gruba dâhil olanlar herhangi bir sebeple hayvansal kaynaklı hiçbir besini tüketmezler. Vejetaryenler et yemezlerken, veganlar kırmızı et, kümes hayvanları, balık dışında ayrıca yumurta, süt ve ürünleri (peynir, yoğurt), bal yemezler. Tereyağı veya yumurta ile yapılmış hamur ürünü, peynir altı suyu konulmuş hazır besinleri, süt ilavesiyle yapılmış margarinleri yemezler. Beslenmeleri tahıl, meyve, sebze, baklagiller, tohumlar ve fındık-fıstık bazlıdır. Ayrıca veganlar kürk, deri, yün, ipek, kuş tüyü, hayvanlar üzerinde denenmiş kozmetik ürünleri ve kimyasal ürünleri de kullanmazlar.
LAKTO – OVO VEJETARYEN: Bu grup hayvansal kaynaklı besinlerden et, kümes hayvanları, balık yemezler, ama yumurta ve süt ürünlerini tüketirler. Genelde vejetaryenler bu grupta yer alır.
LAKTO VEJETARYEN: Bu grup hayvansal kaynaklı besinlerden yalnızca süt ve süt ürünlerini tüketirler. Diğer hayvansal kaynaklı besinleri tüketmezler. (Bu tarza bazı uzmanlar süt ürünlerini içeren vegan beslenme adını verir.)
OVO VEJETARYEN: Bu grup hayvan kaynaklı hiçbir ürün ve süt ürünlerini de tüketmez ama yumurta tüketir.
PESKO VEJETARYEN: Bu grup et ve kümes hayvanlarını tüketmez, ama balık, süt ürünleri ve yumurta tüketir.
YARI VEJETARYEN: Bu grup yalnızca kırmızı et tüketmez.
POLLO VEJETARYEN: Bu grup yalnızca kanatlı hayvanları tüketir.
FRUTARYEN: Bu grup botanik olarak sebze ve meyve grubuna giren sebze ve meyvelerle beslenirler. Tüketilerek tohumlarını yayan bitkileri kullanırlar.
Sağlığınıza özen gösterdiğiniz unutulmaz bir hafta diliyorum.
*veganizm.blogspot.com.tr sitesinden alıntılanmıştır.
Böylece vejetaryenlerin de gruplara ayrıldığını öğrenmiş olduk. Vejetaryenlere neyse diyebiliyorum ama veganların felsefesine pek saygı duyamıyorum. Frutaryen’i de ilk defa duydum. Onların da veganlardan pek farkı yokmuş aslında. Uzun mesele, çok tartışmalı bir konu ve oldukça kişisel bir olay. Şahsen bitki sevgisini, hayvan sevgisine yeğleyen biri olarak; bitkileri hunharca katleden veganları esefle kınıyorum deyip sözümü bitireyim.
27.01.2015
@saw you drown, hayvan yiyince 1 tabak yediğin sebze yemeğinden baya fazla bitki katletmiş oluyorsun ya :/
Güzel insandır heraldi hayvan yemeyen. Ben yiyorum. Yeşil olduğumu da düşünürüm aslında. :) Böcekler kurtarır, ağaçlara sarılırım. Et yemekle ilgili bi sıkıntı duymadım hiç bilmiyorum. Besin zincirinin tepesindeyiz sadece olan bu.
Gojira’nın yeşilliği var onlara olan sevgimi katmerliyor. Dünya turunda bindiği uçağın atmosfer saldığı gazı bile düşünen adamlar. Ama yani biz de sanatımızla insanları bilinçlendiriyoruz karşılık olarak diye kendilerini savunuyolar.
çevreciliğin ötesinde veganlıkla ilgili çok mutlulukla sahiplendiğim önyargılarım var. canlılar kendisiyle beslenebileceği diğer varlıkları yer arkadaş sonuna kadar “doğal” bir durumdur bu oldu olacak masum geyikleri yemesin diye aslanlara müdahale edin bari. neyse
Olaya kimyasal açıdan girersem; insanoğlu organik bir bileşiktir ve kendisi gibi organik besinleri tüketmek zorundadır. Ne yazık ki anorganik maddeleri tüketip enerji elde edecek kadar evrilmedik. O yüzden hayvansal besinleri de, bitkisel besinleri de birbirinden ayırmıyorum.
Gelelim hayvan sevgisine. Hayvanların insanoğlu için gönderildiğine dair bir düşünce taşımıyorum. Ancak bir etçilin avlanması ne kadar doğalsa, insanın da hayvansal gıdaları tüketmesi o kadar doğal bir olay. Yani doğanın kendi dinamikleri de zaten bunu gerektiriyor. Hayvanlar çektiği acıyı bir nebze olsun belli ediyor olabilir ama bitkilerin meyvelerini, köklerini koparırken acı çekip çekmediğini bilemiyoruz. Bu noktada en azından hayvan kesimlerinde bayıltma tekniği kullanılabilir ama burda da dinsel dogmalar devreye giriyor.
Tüm bu yazımın özeti, mümkün olduğunca az acı çektirilerek, hatta mümkünse hiç çektirmeyerek kesim yapıldığı sürece hayvansal gıdalara karşı değilim.
27.01.2015
@ÖNCÜL, Bence olayı en güzel şekliyle özetlemişsin.
27.01.2015
@ÖNCÜL, https://www.youtube.com/watch?v=fGLABm7jJ-Y
Sinir sistemi olmasa da elektriksel bi tepki saptanmış bitkide. Acı analogu bişey olabilir belki. Google da birsürü şey çıkardı bitkide acı yazınca. Şu can ne acayip şey.
http://www.pri.org/stories/2014-01-09/new-research-plant-intelligence-may-forever-change-how-you-think-about-plants
http://science.howstuffworks.com/life/botany/plants-feel-pain.htm
27.01.2015
@çaksu, Zaten az çok böyle birşey olduğunu tahmin ederek yazdım. En basit canlılarda bile sinirsel bir mekanizma varken, bitkilerde de olması gayet olağan. En azından bir takım olumsuzluklara reaksiyon verdiklerini biliyoruz, hatta biyokimya hocam meyve vermenin aslında bitkilerin bir çeşit strese karşı koyma mekanizması oldugunu söylemişti.
27.01.2015
@ÖNCÜL, Daha bi içten sarılıcam şu ağaçlara. :)
Onu bilmem de ben etsiz yaşayamam.
İşin bir de şöyle bir boyutu var:hayvanların sinir sistemi olduğu için acı çekiyorşar. Bitkilerde bu olmadığı için bir herhangi bir şey hissetmiyorlar. Ama açıkçası ben de eti ölümüne sevenlerdenim.(İkiyüzlülük…)
Grindcore gruplarında fazlasıyla rastlanan durum, sanırsam tıp okuyanlarda görüldüğü gibi mesleğin bir getirisi.
Pollo grubuna kafam takıldı bide. Ulan kanatlı hayvanların suçu ne, yemiceksen onu da yeme. Bir kategori de ben ekliyim, pasif vejetaryen. Benim de dahil olduğum bu grubun özelliği de şu, böyle yollarda kamyonla götürülen inekleri falan görünce “ulan vejetaryen olmak var aslında” diyorum ama bi yarım saat sonra geçiyo.
Hep söylenen bir şeydir bir de, işte besin zinciri, bir canlının diğerini yemesi normaldir falan. Tamam o normal. Hatta bir adım ötesi, bir insanın kendi yetiştirip, otlattığı hayvanları yemesi de son derece normal bir durum. Ama hayvanları dört duvar bir yere kapatıp, ilaçlarla büyütüp, sonra da binlercesini katletmek ayrı bir durum. O yediğimiz iğrenç mutant tavuklar mı normal? Açıkçası vejetaryenliğin daha fikirsel yönleriyle ilgilenmesem de daha pratik, çevreci yönlerine çoğu kişi gibi ben de hak veriyorum çoğu zaman.
Her gün önünden geçtiğim bir lokanta var. Haftanın yedi günü, sabahtan akşama kadar 30-40 tane tavuk şişlere geçirilmiş dönüyor. Aynı şeyi orklar bize yapınca adamlar kötü oluyo.
Gdo’lu besinler mi endüstriyelleşmiş fabrikasyon canlılar mı? Ne farkı var ki?
29.01.2015
@Exorsexist, Sanmam ki bi vegan, vejetaryen GDO’lu bişeyler yemek istesin.
29.01.2015
@grotesksovguler, İstemez tabii ki. Ama nedense insanlar realistik bakış açısındansa romantizmi tercih ediyor. Özellikle vegan, vejetaryen güruh bu tarz yaklaşıma bayılıyor. 7 milyar insanın yaşadığı bir gezegende tamamen organik ve doğal besin bulabilme ihtimali neredeyse yok. Diyetin ne olursa olsun yediğimiz besinler seri üretim şeklinde gerçekleşecek. Sonuç olarak hayvan veya bitki katliami ve bu noktada bana kalırsa değişen bir mevzu yok. İnsanların bu denli “vegan olun hayvanlar kurtulsun, dünya yaşanır hale gelsin” savı çok anlamsız geliyor bana. Aynı eşcinsel evliliği gibi vs. Kim ne yaparsa yapsın, dayatmanın gereksiz olduğuna inanıyorum.
hadi hayvanların etinden, sütünden yararlanıyoruz bunu anlayabiliyorum da insanoğlu öyle acımasız ki zavallıların derisini yüzüyoruz, show-business’ta kullanıyoruz, her türlü deneyde kullanmaktan tereddüt etmiyoruz bunlar yetmezmiş gibi, onları doğal yaşama ortamlarından alıp kafeslere, pet shop’lara, hayvanat bahçelerine koyuyoruz. bunu yapmanın anlamı nedir be arkadaşım? hayvan işte be kardeşim, bırak da kendi gibi olabildiği ortamda bulunsun.
vejeteryanlık, veganlık mevzusu aslında bizim bu dünyanın hakimi olduğumuzu zanneden düşünceye bir tepki aslında. gelip uzaylının teki bizi kesse “hacım napıyosun sen ya” diyeceksek bu arkadaşların hissettiği ve düşündüğü şey de “hacım onların yaşamını hangi hakla ellerinden alırsın” sorusudur. earthlings belgeselinde söylendiği gibi onlar da dünyalı biz de, onlar da buralı biz de. onlar üzerinde hakimiyet kurmamızı düşündüren şey nedir? ortada bariz bir tür faşizmi olduğunu söylemeleri kadar doğal bir şey yok. “mezbahalar yokolmadıkça savaşlar bitmez” diye bir söz var ünlü birisinin, kim olduğunu hatırlayamadım şimdi.
şimdi bunları söylüyorum ama ben de vejeteryan veya vegan değilim. ben hatta ciddi bi şekilde yemek yemekten baya sıkılan birisiyim. hele hele badiye gittiğim dönemlerde bu sıkı yemek yeme zorunluluğu beni deli ediyordu. yukarda söylendiği gibi hayvanların acısız veya minimum acıyla öldürülmesi gerektiğini düşünüyorum ama bunun ne yazık ki büyük oranda gerçekleşmediğini düşünüyorum.
olaya dinsel açıdan bakarsak, dinler belli bir kesim usulüyle hayvanları helal kılmıştır. konuyla alakalı olarak doğaya baktığımızda da müthiş bir ahenkin yanında vahşeti de görüyoruz. vegan veya vejeteryan düşüncenin karşısında bir insan da dininin gerektirdiklerini yaşamak isteyebilir. helal kesim et olmadığı için gittiği mekanlarda et yemeyen insanlar da var sonuç olarak. buna da itiraz edemem, herkesin kendi inancı ve fikri.
netice itibariyle benim uyuz olduğum nokta insanoğlunun hem kendi türdaşları hem de diğer canlılar üzerindeki üacımasızlığı, kendini beğenmişliği, bencilliği, vurdumduymazlığı. bence earthlings belgeselini izleyin derim, hayvanlara yaptığımız işkence her açıdan dimdirekt bir şekilde gösteriliyor, anlatılıyor. joaquin phoenix’in seslendirmesiyle earthlings:
https://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys
bu da konuyla ilgili bir yazı:
https://lalesozmen.wordpress.com/
28.01.2015
@Ufuk Sönmez, https://maitreyiananth.wordpress.com/2012/05/29/babycakes-a-short-story-by-neil-gaiman-9-2/
28.01.2015
@çaksu, güzel hikayeymiş, bu arada bunun resimlisi de varmış şurda:
http://www.loony-archivist.com/babycakes/
29.01.2015
Hayvanları bebeklere benzetmek. Evet cuk diye oturmuş.
Bu konuda kafamı karıştıran bir şey var, o da BTBAM ile ilgili. Malum, grubun Blake hariç tüm üyeleri straight edge ve vegan olarak biliniyorlar. Buna rağmen her gün Happy Meal’ları gömen Blake, her gün pırasa kemiren Dustie’den çok daha sağlıklı ve fit bir insan. 10 yıldır bu gerçekle yaşamak acaba Dustie’ye hiç koymuyor mu ya? BEN DOĞRU OLANI YAPIYORUM BENDE NEDEN SIX PACK YOK diye Allah’a isyan ediyordur kesin sdfdg.
28.01.2015
@Çağrı Tunç, dostum düzgün beslenmekle sixpack yapmakla nasil bi bağlantı kurdun oyle enteresan. spor yaparsan veganda olsan hayvanda yesen yaparsin. Ve her fit sağlıklı olucak diye biseyde yok, icini bilemezsin ayrica et yemenin bir suru kanser riskini arttirdigida ortada.
fikir olarak veganlığı destekliyorum ve o tarz yaşayan yada yaşayabilen herkese saygı, sevgi duyuyorum ancak bu konuyla ilgili olumlu tarafım bu söylediklerimle sınırlı kalıyor maalesef.
yıllar önce gaza gelip vegan olucam lan dedim, 36 saat dayanabildim. buna karar verdiğim gün vegan lokantasına gidip menüdeki hemen hemen her şeyden sipariş verdikten sonra birer kaşık/çatal ağzıma atıp yanımdakilere bıraktım, geriye kalanları ise toplattım masadan. vegan yemekleri cidden ÇOK KÖTÜ. o sofradan aç kalkıp 36 saati meyve ile tamamladıktan sonra ve sonunda isyan edip bir bütün tavuğu paramparça ederek vahşice mideye indirdim.
birde işin şu tarafı var; ben hem memleket, hemde ailemin ve yakın çevremin yemek kültürü yüzünden asla vegan olamam. günümüzde 4-5 yaşında bebelere özel şeyler yediriliyor. havuçlu cevizli kek, fırında yağsız bol sebzeli mücver gibi. mesela ben o yaşlardayken satır kıymalı, kuyruk yağlı sumaklı arap dolması, bumbar, kitel, içli köfte, tavada yürek, yaprak ciğer gibi çılgın şeyler yiyordum. 5 yaşındayken elimde çeyrek ekmek kokoreçle resmim var yani o derece. et ürünleri ve özellikle sakatatlar benim kültürümün vazgeçilmezi ve dediğim gibi ben onları yiyerek büyüdüm. hatta abartmıyorum ben et yemezsem doymuyorum.
kilo verme tiribindeyim diye sebzeye yükleneyim diyorum mesela, bugün brokoli yedim akşamüstü, sonra saat 9-10 arası sapık gibi acıktım, gittim mutfağa bi çeyrek ekmek arası sucuk yedim health potion içmiş gibi oldum gözlerim açıldı.
onun harici mesela balık benim kültürümde yoktur ama balıkta manyak severim. tüm bunlar göze alınınca ben nası vegan olayım ki? ölürüm de olamam abi. ha ama destekliyorum bu duruşu. bu şekil yaşayabilene de saygım sonsuz.
29.01.2015
@ismail vilehand, Ben şimdi o saydıklarının KOKUSUNU ALSAM varı yoğu satar hayatımın geri kalanını Bahama’larda yaşamın anlamını düşünmekle geçirirdim, sakallarım falan çıkardı. Sen bayağı çılgın atmışsın resmen.
29.01.2015
@Cattle Bilmemne, bu yemek kültürü denen olay hayatımızdaki diğer bütün konulardan daha fazla radikal farklılıklar barındırabiliyor. hatta belki de bu farklılıkların en uç noktasıdır. senin memleketini veya ailenin yemek kültürünü bilmediğim için net bişey diyemiyorum ama seni öğürtebilecek bir çok şey bizim evlerde piştimi bayram havası yaratabiliyor. yemek kültürü konusunda o derece uç noktalarda olabiliyoruz.
ben misal kendi yemek kültürümü o kadar benimsemişim ki, ne zaman yurt dışına çıksam aç kalıyorum ve dişime göre yiyecek bulmakta müthiş zorluk çekiyorum. bu yeme içme alışkanlıklarının belli bir zamandan sonra değişebileceğini de asla düşünmüyorum.
Bu konuda hassasiyeti olup, beslenme biçimlerini ona göre düzenleyen insanlara büyük saygı ve sevgi duyuyorum. çaksu’da güzel söylemiş ”Güzel insandır heraldi hayvan yemeyen” diyerek. Lakin gerek eti çok sevdiğimden gerekse biraz karmaşık ve uygulanması zor olabilen bir şey olduğundan bu, bugüne kadar herhangi bir yeltenmem olmadı, ama arada geliyorlar tabi. O fabrikaları gördüğümde, yada iğrenç dini ritüelleri. Bazen mesela herhangi bir yerde et yiyen bir cahil ayıoğluayı(burada bile hayvanları kullanıyoruz… gerçi ayılarıda pek sevemiyorum ama…) gördüğümde koyuyor bu durum bana. Dünyaya tek bir fayda sağlamayıp insana ve doğaya çokça zararı olan birinin zavallı bir canlıyı yemesi koyabiliyor. Farklı bir durum biraz, aklıma geldi söyleyeyim dedim.
Şimdi aslında üstün bir canlının kendisinden daha geride olan bir canlıdan fayda sağlaması normal geliyor, ama elbette ki bir kuralı ve prensibi olmalı bunun. Şu an dünyada durum tabi ki de bundan çok uzak. Öncelikle hiç bir canlının KAFASININ KESİLMESİNİ İSTEMİYORUM. Yani bunun mutlaka bir başka yolu olabilir, uyutmaydı şuydu buydu, zaten var bazı yöntemler, yukarıdada arada bahsedilmiş.
Birazda türlerini yorumlayayım:
Vegan: peynir altı suyu konulmuş vs. derken hafif komik bir hal alıyor ahah.
Yarı vejetaryenler vicdansal değil de sağlıksal bir kaygı ile kırmızı et tüketmiyor olabilirler.
Pollo veje. ve pesko vejetaryene (balık tükettiği için) ”neyin kafası” diye sorulabilir, ama bunlarda sadece bir bilimsel tabir olabilir. Yani dünyanın herhangi bir bölgesindeki bir toplumun beslenme alışkanlığını ifade eden, içinde kültürel vs. durumları barındırabilen bir olgu. Yoksa bir insanın hayvanlara acıdığı için pollo veya pesko olması herhalde düşünülemez.
Keşke tüm bu vahşet olmasa. İnsan iğrenç bir canlı, klasik cümleler bunlar ama öyle. Doğruluğu hiç sarsılmıyor.
29.01.2015
@OnurOnur, yıllar önce balık yiyen ama vejetaryenim diyen arkadaşlarıma sormuştum lan siz ne ayaksınız diye, bana ciddi ciddi balıklar ölürken acı çekmiyo dediler. “Allah mısınız ulan nereden biliyosunuz?” diyecektim, demedim. öyle acayip bişey işte.
29.01.2015
@ismail vilehand, ahaha cidden enteresan.
Bitkilerin canı yok mu dedirtir. Hani sen şimdi o marul, kıvırcık vs. alıp yiyorsun ya o da canlı işte. Bitkiler ağlayamıyor, bağıramıyor, bize engel olmaya çalışamıyor diye onları rahatça koparmak, kesmek, yemek serbest mi?
Sağlıklı beslenme olayına EVET! Hayvanlardan düzgün ve doğru yollardan faydalanmaya da evet. Ama bitkilere taş muamelesi yapmaya; onların da canı yokmuş gibi davranmaya hayır!
Hadi annenizin hergün muhabbet ettiği, sevip okşadığı aslanağzını gidin de ekmek arası yapın. Hadi!..
metal müzik dinleyen arkadaşların ibrani saçmalıklarını aşmış insanlar olduğu önyargısıyla ve özellikle de black, post, folk metal dinleyen arkadaşların da panteizmden, paganizmden nasiplendiğini düşünürsek bir metalci kesinlikle doğa ile uyum içerisinde yaşamalıdır. Endüstri üretimi etleri tüketmek için “insan hepçil bir canlıdır” argümanına sığınmanız büyük ikiyüzlülük. eğer etinizi doğada avlanarak elde ediyorsanız bir şey diyemem ama metropollerde yaşayıp eve burger king sipariş verip üstüne agalloch dinliyorsanız pek tutarsızsınız.
ayrıca bitki yerken sadece bitki yiyorsunuz ama hayvan yerken bitki + hayvan yiyorsunuz. sonuçta suyla büyümüyor o sığırlar.
28.01.2015
@Nox, cok iyi yazdin dostum helal
28.01.2015
@Nox, ”eğer etinizi doğada avlanarak elde ediyorsanız bir şey diyemem ama metropollerde yaşayıp eve burger king sipariş verip üstüne agalloch dinliyorsanız pek tutarsızsınız.”
aslında hiç olmamış bu bence. ”converse giyen komünist” gibi boş eleştirilere benzemiş biraz.
29.01.2015
@Nox, lahmacundamı yemiyeh?
Abi bayılıyorum şöyle yorumlara ya. Cannibal Corpse dinleyen insan eti yer, Burzum dinleyen kilise yakar falan. Agalloch dediğin grubun elemanları sanki hiç hamburger gömmemişler. Ceylan kemiğini enstrüman olarak kullanan heriflerden bahsediyoruz. B12 hapı alan arkadaş da “çok iyi yazdın dostum” demiş. B12 hapıyla doğayla uyum içinde yaşamak söz öbeklerini yan yana getiremiyom ben.
31.01.2015
@Nox, ahaha yoruma bak “eğer etinizi doğada avlanarak elde ediyorsanız bir şey diyemem” diyor adam. peki hocam bu durumda dişi aslan avlanırken ava katılmayan ve sadece önüne getirilen eti yiyen erkek aslan için şerefsiz bir hayvandır diyebilirmiyiz.
ya birader şunu anlamak için çok yüksek bir ıq puanına ihtiyaç yok; insan doğası gereği diğer pek çok hayvan gibi avlanan bir canlıdır ve bu avlanma işlevini aracılarla “dolaylı” bir yoldan gerçekleştiriyor olması avlanma eyleminin kendisini olumsuzlamaz..
Öncelikle insanoglunun otcul oldugunu düşünüyorum, yapimizi otcul ve etcil hayvanlarla karşılaştırirsak otcula acik ara farkla yakiniz. Ihtiyacimizda yok et yemeye, et yemedende sağlıkli hatta daha sağlıklı yaşanıyor. Dogamizda et yemenin olmadigini düşünüyorum. Bazilari sizde sebzeleri kesiyosunuz, onlarinda cani var gibisinden sacma sapan yorumlar yapiyolar, ya biraz beyninle düşün be arkadasim. Tabi bunlari soyleyenler mezbahalari gormeyen insanlar, masum bi hayvanin cesedi önüne pişmiş soslanmis bi sekilde geldigi icin hayvanlarin neler yasadiklarini görmüyolar empati yoksunu insanlar. Bide et yemeyi nasil savunuyosunuz nesini savunuyosunuz anlamiyorum, bu kadar mi vicdansiz olunur? Heryerde baris özgürlük diye dolaniyosunuz, kahrolsun fasizm sloganlaei atiyosunuz, haberiniz yok kendinizle celisiyosunuz.
28.01.2015
@batuhan karakoyun, Otçuluz diyorsun da şuna ne diyeceğiz peki.
https://gidateknolojisi.wordpress.com/tag/kirmizi-etin-sagliga-faydasi/
Sağlık diyorsun, bilimi inkar edecek halin yok herhalde.
28.01.2015
@saw you drown, simdi dostum hic arastirmadan biyerden gordugun biseyi tak diye yazarsan o olmaz. B12 vitamini sadece rtte bulunmaz, ben et yemiyorum ama bitkisel b12 haplari kullaniyorum ve tahlillerimde b12 gayet yuksek cikiyor. sadece b12 bakimindan bakarsak tamam, ama etin bir suru kansere kalp ve damar hastaliklarinda buyuk rol oynadigi kesinlesti. Et yersen kanser olucaksin demiyorum, ama yiyen ile yemeyenler arasında yapilan arastirmalarda ciddi bi oran ortaya cikiyor. B12 vitaminine gelirsek, su vidyoya bi goz atmani tavsiye derim. bu arada einstein ve bir sürü bilim adamida vejeteryandi. http://youtu.be/Y1VvJoDIYHE
Herkes sempatik buluyor, güzel insan olarak tanımlıyor veganları vs.
Bence çok iticiler. Bir vegan bana hayvanları yememelisin derse bir gün, ağzına bir tane çakarım herhalde.
Her şeyden önce temelsiz bir felsefe. Bakın olay nereye geliyor. Sen hayvan hayvan diye yırtınırsan, başkası da bitki bitki diye yırtınır. Tüm olan biteni sessizce izleyen, en asil canlı türü bitkilerdir. Güzellik ve yarardan başka ne sağlarlar ki. Bunlar hep aktif, saldırgan olan yaratıklara olan hayranlık işte. Hep hümanizm, hep hayvan sevgisi. Bitkileri adam yerine koyan bile yok. Kim iddia edebilir ki onların bizden veya hayvanlardan daha hisli canlılar olmadığını?
Bence en iyisi ne bir hayvana ne de bir bitkiye eziyet etmeden davranmak. Doğanın özüne göre hareket etmek. İlk toplulukların yaptığını yapmak.
28.01.2015
@saw you drown, Biriyle birlikte yolculuk etmem gerekecek misal. 2 seçenek var. Haklarında bildiğim tek şey birinin vegan olduğu diğerinin olmadığı. Veganı seçerim net. :) Kendi dışındakileri düşünen biridir büyük ihtimalle derim. Duruşu takdir etmek fikirlerine katılmak anlamına gelmiyor. Ya da onları sana direktif verecek biyere konumlandırmıyor. Empati var ortada. Güzel şey. Fikirler benim için de saçma.
28.01.2015
@saw you drown, ilk topluluklarin yaptigini yapiyosun dimi. Bana ordan bi steakhouse menu diyerek. avciligin dogamizda oldugunu nasil düşünüyosun, biz avcilik icin mi dogmusuz? Bi bak ellerimize dislerimize, bagirsak sistemimize.
28.01.2015
@saw you drown, ayrica bütün dünya vejeteryan olsa dunyadaki acligin biticegini biliyor musun?
28.01.2015
@batuhan karakoyun, ne tesadüftür ki geçen bende tam tersini düşündüm. markette geziyodum taze fasulyenin kilosu 17 tl iken tavuk göğüsü 8 tl idi. durum böyle iken söylediğin şeyin mantığı nedir açıklar mısın? bilgilenmek amaçlı soruyorum.
29.01.2015
@ismail vilehand,http://veganoloji.net/?p=53 makaleyi okumani tavsiye ederim
31.01.2015
@batuhan karakoyun, teşekkür ederim. bilgilendirici bir yazı olmuş ama yarım kalmış bence. yani tamam, yiyecek olarak tüketilen hayvanların tükettiği tahıl miktarı şudur budur hepsi rakamlarla güzel açıklanmış ama vejetaryenler ve veganlar ne yiyor çok iyi biliyorum, hatta kendimde tecrübe ettim bu yiyecekleri. Ve hiç biri bi büyükbaş, küçükbaş yada bir tavuğun yediği şeyler gibi değil. yani bu yiyeceklerin hiç biri komple soya, mısır, kepek, saman, karpuz kabuğu gibi şeylerden oluşmuyor. içlerinde etten çok daha pahalı bir çok sebze var. o bakımdan kusura bakma ama bu fikri desteksiz buluyorum.
ayrıca yemek sektörü konusunda bilgili biriyim. işim bu. ülkemiz de pek zengin bir ülke sayılmaz. yüzeysel bakınca etrafta yatlar katlar, süper lüks arabalar gözükse de gelir dağılımda ciddi bir uçurum var.
bu yüzden yiyecek fiyatlarını baya iyi biliyorum ve sürekli takip ediyorum. şunu çok net söyleyebilirim, tavuk eti şuan fakir bir aileyi doyurabilecek en değerli besin kaynağıdır. tavuğun tümüne bile ihtiyaç yok, 1 adet tavuk göğüsü ile 3 tencere yemek çıkartılabilir.
her ne kadar ben yapamasam da başka bir canlının yaşam hakları için yapılan fedakarlıklar gözümde çok değerlidir. hep saygı duydum buna ve duyacağım ama bu verdiğin açlığın biteceği örneği bence çok gereksiz. rakamlar ve istatistiklerle yazınca göze güzel geliyor olsa da ortalama sosyal bilgiye ve zekaya sahip olan bir insan bunun sırf laf kalabalığı olduğunu kavrayabilir.
dünyadaki açlığı çözecek tek ve nihai yol adaletsiz gelir dağılımını bitirmekten geçer. önce bu zulmü halletmeden hayvan tüketimini bitirmek hiç bir şeyi değiştirmez.
29.01.2015
@batuhan karakoyun, Müthiş bir cehalet içerisindesin , edindiğin söz kalıpları bile bir an önce sana et yemeni tavsiye ettiriyor …Sadece bunu yazmaya geldim
ne bitkiye ne hayvana zarar vermeyelim mantığıyla hareket edeceksek gebermemiz lazım. doğanın özü dediğin olayda beslenme zinciri diye bişey var. bişeyler bişeyleri yiyecekki hayatta kalacak. az buçuk liseden kalma biyoloji bilgisi olan her insan evladıda bitkilerin tüketici değil üretici grupta olduklarını biliyordur. bu yüzdende otçul tüketicilerin ilk besin kaynakları onlar dolayısıyla da üreme şekilleri bu tüketim ihtiyacını karşılayabilecek şekilde.yani populasyon olarak zarar görmüyorlar. ayrıca her bitki estetik ve güzel değil o düşünceyle yaklaşacak olursak.bitkileri adam yerine koymak onları yememek anlamına gelmiyor ayrıca da olayı duygusallıkla bağdaştırmak yanlış.
ikinci olarak herkesin kişisel tercihlerine ve bunun arkasında yatan sebeplere saygı duymak mecburiyetindeyiz. hava olsun diye veganlık taslayan asalaklardan bahsetmiyorum tabiki. şahsen ben yukarda bahsi geçen pesko vejeterjan kategorisindeyim.zira kırmızı etle ilgili gördüğüm iğrenç bir görüntü hala hafızamdan silinmiyor. tavuk eti zaten eskiden beri sevmezdim.
Hepinizin facebooktaki veganoloji adli sayfaya bakmanizi tavsiye ederim. Et yiyenler bide bizim acimizdan baksin, belki fikirleri değişir sanmiyorum ama
Et yemeyi seviyorum ancak şuan en çok tüketilen tavuk, dana, koyun, domuz gibi hayvanlara yapılan katliamın durması için et yememeye razı olabilirim. Bununla birlikte özellikle piliçlere vurulan iğneler, çabuk büyümeleri için enjekte edilen hormon vb şeyler yüzünden (hiçbir şey yapmasalar gıda boyası kullanıyorlar) zaten artık et yemek pek mantıklı değil.
Ailede sadece annem vejetaryen ama on numara et yemegi yapar, ayrica nasil yiyosunuz bunu diye cins cins konusmaz. Saygilidir. Bu tarz vejetaryeni severim elbette ama benim yedigim sucuga, kofteye, hamburgere laf edene kafa goz girisebilirim.
29.01.2015
@B U R Z U M, ya soyle dusun, bi zencinin yaninda irkcilik yapsan, ondan anlayis bekler misin? Bizde hayvan somurusune karsiyiz ve biri yanimizda karsi ciktigimiz seyi yaptiginda ona nasil hoşgörülüyle yaklasalim?
29.01.2015
@batuhan karakoyun, ben senin vejetaryenliğin için sana bişi demiyosam, yorum yapmiosam sende yapamazsın. Dedigim gibi saygı olursa sıkıntı yok.zaten ırkçılıga baglamıssın olayı. Cevap bile verilmez sana ama tutamadım lanet cenemi.
29.01.2015
@B U R Z U M, ırkçılıga baglamadım, benzetme yaptım. asıl sizin gibilerle tartısılmaz afedersiniz ama empati yoksunusuzun. Damak zevki yüzünden doğaya, hayvanlara ve insanlara bile zarar veriyoruz ama hala at gözlükleriyle devam edelim. ne alakası var diyceksin şimdi, araştırmanı tavsiye ederim biraz et süt endüstrisini ve zararlarını. küresel ısınmadan, açlığa kadar herşeyde büyük payı var
Yaşadığım bir olayı anlatmadan önce sadece çevremdeki arkadaşlarım ve üniversitede karşılaştığım Veganlardan bahsetmek istiyorum.
Kesinlikle tutarlı ve bütünsel bir düşünceleri olmamasına rağmen özellikle sosyal medyada Vegan-Vejetaryen olmayanlara karşı ciddi bir terör estirme durumları ve nefret söylemleri var ve ben bile çoğu zaman bu kimliği kullanım ve yorumlama biçimlerinden tiksiniyorum.
Veganlık kimliğini entellektüel bir çaba halinde sunmalarına bir şekilde saygı gösteririm fakat bu kimliği vejetaryen olmayanlara karşı insani bir üstünlük olarak kullanmalarını ve girdikleri her ortamda , tanıştıkları her insanda konuyla alakalı, alakasız Vegan olduklarını kartvizit gibi sunmaları saygısızlığına katlanamıyorum.
Veganlık bence daha yeni yeni entellektüel birikimini ve yapılanmasını bulmaya başlayan bir kavram. İçi kesinlikle doldurulmuş değil , halen en basitinden ‘yediğiniz bitkilerinde canı var’ diye dem vurulduğunda pis pis çemkirip hemen ardından katledilircesine kesilen hayvanlardan ve hayvan işkencelerinden ve cinayetlerinden söz edip ilgisiz ama hep aynı savunma mekanizmasıyla karşılık veriyorlar.Yani çoğu buna bir açıklama getiremiyor bile. Veganlığı hayvansal hiç bir besin tüketmeyen olarak tanımlamalarındaki sebebi bunlarla bağdaştırıp Vegan olmayanlara karşı kullanmalarını ve vegan olmayanların da bu durumlara sebebiyet veren kişiler olarak görmelerini de çok acımasız ve sığ bir değerlendirme olarak görüyorum. Mücadele etmek istiyorsan bunu evine ayda 2-3 kg et getirip de ailesine köfte yedirmek isteyen adamla değil gider bir örgütlenme mücadelesi içine girer mücadeleni türlü türlü kurumlar üzerinden siyasallaştırarak bazı hayvan hakları üzerinden yasalar , kısıtlamalarla bir sonuç almaya gidersin. Aksi takdirde ‘hiç kimse hayvansal besinlerden tüketmezse hayvan katliamları da olmaz’ gibisinden abuk sabuk bir düşünceyle hareket eder sosyal medyada da bu düşünce üzerinden insanlara çemkirirsen paylaş , beğen , yayalım , dur diyelim gibi sıradan propagandalarınla kendini küçük duruma düşürürsün.
Şimdi yaşadığım olaya geleyim , kısa tutucam ; ders çıkışı kız arkadaşımla lokantaya gittik ikimiz de ikişer lahmacun istedik neyse yemeye başladık falan yan masaya iki kız ve bir erkek öğrenci daha gelip oturdu.Neyse ; iki kız çoban salata istemişler erkek de Adana dürüm :) Kızlarımız da durur mu, Vegan olduklarını erkeğimize durmadan nasıl çemkirir halde öyle anlatıyorlar ki çocuk yediği dürümün yanında katbekat laf salatası da yiyiyor durmadan. Sonra bu konu erkeğimizden çıktı ve o ortamda herkesin duyacağı bir ses tonuyla Vegan olmayanlara yönelik bir hitap ve eleştiri şeklini aldı , hayvan savunuculuklarından, katliamlarından bla bla şeklinde devam eden konuşmalara dönüştü ama öyle rahatsız edici konuşmalar ki yemin ediyorum kız arkadaşım değil de tek olsaydım bu yaptıkları terbiyesizliği orada çok pis yedirirdim.Yediremedim tabi ama bu tiplerin Vegan’lığı ele alış biçimlerinin bu entellektüek çabanın en ciddi kanseri olduğuna inanıyorum ve bu yüzden daha çok uzun bir zaman daha Vegan’lığın içi doldurulamayacak.
29.01.2015
@Fixxxer, + rep abi. tam bu bahsettiğin meselelerden dolayı vejeteryan/veganlığın daha doğrusu veganların ciddiye alınmaması gerektiğini düşünenlerdenim. herhangi bir insanı tavuk yiyor diye hatta yumurta yiyor diye “vahşet” gerçekleştirmek veya “katil” olmakla suçlayan bir zihniyet en hafif tanımlamayla ahmaklıktır, tabi kendiside bunları yapmadığı için üstün ahlaklı bir birey olarak bize üstten iğrenerek bakmakta :). neyse bunlar ciddiye alınmayıp he he denip geçilmelidir bence
Bu konu ne zaman burada tartışılacak diye bekliyordum açıkçası =)
Bugünlerde beslenmeme dikkat ediyorum, vejetaryen ve mümkünse de vegan olmak istiyorum.(Umuyorum)Özgürlük değer verdiğim bir kavram ve bir hayvanın canını elinden alarak ya da onu hapsederek kendimin de özgürce yaşayabileceğini düşünmüyorum.
Maalesef insanlara bile DAMIZLIK gözüyle bakıldığı müthiş bir dünyada, bir ülkede yaşıyoruz, belki veganlık o yüzden ütopik, fazlaca duygusal görülüyor.
Bu yaşam biçiminin hayvan ve insan köleliğine karşı çıkan bir duruşunun olmasının dışında aşırı tüketime ve israfa karşı bir duruşu da olması gerektiğine inanıyorum. Zira insan bir türlü doymuyor. Bunun da hıncı sanki dünyada bizim yaşamımız için var olan gibi görülen canlılardan çıkıyor.
Bitkilere “taş muamelesi yapılması” ortaya atılır genelde vegan/vejetaryen konusu açılınca.Bitkiler de canlı, yenildiklerinde bir etkileşim olduğu açık ama hayvanlardaki gibi bir sinir sistemi olmadığı gerçeğini hepimiz biliyoruz. Aynı zamanda sinir sistemlerinin olmaması bitkilere bir somutsuzluk yüklememeli elbet( Pişmiş ete yüklenen somutsuzluk gibi)
Bir de et yemek doğanın bir kanunu denir, vahşi doğada değiliz artık. Yani elimizde önümüzde ne varsa yeme seçeneğinden daha fazlası var.
Ama sonuçlarını ve nedenlerini tarttığımda (Yüzde yüz zarar vermeden yaşamamız mümkün değil elbet, ölümüz daha değerli bugünkü dünyada) elimde iki seçenek varsa daha çevre dostu(hayvan endüstrisinin getirdiği çevresel zararlar vs),daha masrafsız, insancıl, insanın biyolojik yapısına daha uygun olan veganlığa gider oyum. Bitki cesediyle beslenmek daha makul gelir bana.
Ayrıca bkz. https://www.facebook.com/sofralar?fref=ts
BU KISIMDAN SONRASI ASIL TARTIŞMA KONUSU OLAN METAL MÜZİKTE VEJETARYENLİK VE VEGANLIĞI İÇERİR
Bu yeşil devrime katılan müzisyenler benim için çok değerli, Carcass olsun ,Cattle Decap olsun, Arch Enemy olsun.
Tabuları yıktıkları için değerlidirler öncelikle. Zira metal müzik sanki hep öfkeli,hep erkeksi(Et yemek erkeklikle,güçle bağdaştırılır çoğu toplumda ya), nefret dolu insanların işi olmak zorundadır. Hayvana ve doğaya saygı duyan bu insanlar biz buradayız derler bi nevi.
İroninin dibine vururlar bkz. Cattle Decapitation ve sonuç da harika olur.
http://www.voicesfromthedarkside.de/Specials/WELCOME-TO-HEALTH-A-VEGETARIAN-VEGAN-SPECIAL–7789.html
Link metal camiasındaki bazı vegan/vejetaryen müzisyenlerle yapılan röportajı içeriyo, bakın derim.
Mayhem, Hellhammer/celtic frost/tryptikon, kreator, cattle decapitation, the way of purity, decimation, hatevomit, dew scented, arch enemy, gojira, napalm death, gorgoroth, god seed, ildjarn, violator, morbid angel, resistant culture, tears of gaia, tiamat, cannibal corpse, conflict, aus rotten gibi bir çok grupta vegan ve vejetaryen üyeler vardır.
Metalin yaratıcıları arasında bile vejetaryen ve veganlar varken kimse kalkıpta metalci adam et yemezmi y av gibi laflar etmesin.
Hayvanları aşırı derecede çok seven, araştıran, çok küçük yaşlarımdan beri ilgi duyan ve dünyaya yaptıklarımızdan dolayı kendimi doğaya karşı mahçup hisseden bir insanım. 10 saat elimde taşımam dahi gerekse en ufak çöpü bile yere atmam, kediler köpekler rahatsız olup kalkmasın diye gerekirse yolumu uzatırım, tabiatın yok sayıldığı durumları içeren haberlere kızdığım kadar hiçbir şeye kızmam, vs vs.
Ama gel gör ki et yemeyi çok severim. Kırmızı eti de, tavuğu da, balığı da çok severim. Buna karşı yapacak bir şeyim şu ana kadar olmadı, ileride ne olur bir şey diyemem. Yerken pişmanlık duymuyorum, “keşke bunu yiyor olmasam” demiyorum, bilakis farklı etleri tatmaktan zevk alıyorum. Çok rahatsız edici görüntüler içeren videolar da izledim, hayvanların “bize sunulmak” adına yaşadıkların haberdarım. Ama gel gör ki beslenme konusunda durduğum yer, eti de otu da yemek üzerine kurulu.
Tüm bu dediklerim neyi gösteriyor bilmiyorum; belki de insan da doğanın bir parçası ve çevremdeki canlıları sevmek, onları her anlamda korumaya çalışmak, ancak kendi beslenmem ve belki de zevklerim adına onlardan faydalanmayı da makul buluyor olmalıyım ki bu şekilde davranıyorum. Sanırım çok büyük bir kesim de bu şekilde düşünüyordur, zira “hayvanlar bizim için var, onları kafamıza göre yok edebiliriz” diye düşünen manyak bir azınlık olduğunun da farkındayım.
Veganlık bana göre tamamen bir tercihtir, beni ilgilendirmiyor. Her konuda olduğu gibi bu konuda da herkes nasıl mutluysa öyle yaşasın diye düşünüyorum.
Veganların can sıkan birtakım yaklaşımları konusu da beni çok ilgilendirmiyor. Dünyanın anasını belleyen herkes et yiyorken, 3-5 veganın can sıkıcı davranışlarına takılacak değilim.
Veganlıkla ilgili anlayamadığım, saçma bulduğum, hatta ikiyüzlülük olarak gördüğüm en büyük ve belki de tek konu şu:
Bu gördüğünüz şey bir tavuk değil, tavuk formunda, bitkisel materyallerle hazırlanmış bir yemek. Tek olayı “tavuk şeklinde” olması. Veganlara hitaben bu tarz ürünler çıkması ve bunların alıcı bulması bana çok garip geliyor. Vegan olsam, yumurta, bal yemeyecek, süt içmeyecek kadar hayvanlardan bağımsız beslenmeye çalışsam, şu tür ürünleri nasıl tüketebilirim, kendimi nasıl böyle kandırabilirim, cidden nasıl bir psikoloji anlayamıyorum. Aratırsanız, aklınıza gelen tüm et türlerinin bitkisel olarak hazırlanmış ve yine bu et formlarında sunulduğunu görebiliyorsunuz. Bu bana cidden garip geliyor.
Bunun dışında, herkes kendini mutlu edecek şekilde beslensin, giyinsin, düşünsün, yaşasın.
08.02.2015
@Ahmet Saraçoğlu, Abi bu konuda şimdi aklıma şöyle bir şey geldi. Bayram, kutlama, özel günler gibi zamanlarda yenen belli yemekler var. Veganların her zaman olmasa da böyle günlerde bir takım gelenekleri sürdürmek için sofralarına hindi dolmaya benzeyen bir yemek koyması bana çok anormal gelmiyor. Ya da bir veganın, et yemekten tiksinerek değil de etik, ideolojik, çevreci sebeplerden dolayı veganlığa geçtiyse, eski yeme alışkanlıklarının yerine koyabileceği şeyler araması bence anlaşılabilir.
https://www.facebook.com/HayvanOzgurluguTr
yahu birkaç yorum var onları okudukça şok oluyorum mesela bazı süper dehalar çıkmış “ibrani saçmalıklar”dan falan lafa girmiş bir diğeri apayrı bir telden, arkadaşlar saçmalamayın.
izninizle biraz daha anlatmak istiyorum. bakın bazılarının dediği ibrani saçmalıkları bir köşeye bırakarak salt rasyonel bir perspektifle olaya bakıyorum: insan dediğimiz hayvan diğer pekçok hayvan gibi avlanır bu avlanma işlevini “sen aslandan farklısın çünkü sen av sırasında silah kullanıyorsun” diyerek reddedemezsiniz çünkü insan dediğimiz hayvanın zaman içerisinde evrimleşerek avı kolaylaştıracak enstrümanlar üretebilmesi kendi suçu değil, hatta bir suç değil. yine bu hayvanın kendi içerisinde bir sistem oluşturarak avlanmasını dolaylı yoldan gerçekleştirebilmesi(lokantadır kasaptan et almaktır falan onlardan bahsediyorum çünkü bazı yorumlarda onada değinilmiş) kendi suçu değil ve tabiki bir suç değil. yani doğada avlanma ve avıyla beslenme konusunda böyle bir sistemi kurabilecek şekilde evrilen hayvan türünün bir başkası değilde insan olması insanın elinde olan birşey değil ve bittabi bir suç değil.
sonuç: rasyonel kafayla et yemeyi olumsuzlayamazsınız. her türlü “saçmalıktan” arınıp rasyonaliteyi arttırdıkça varacağınız sonuç doğadaki HERŞEYİN yenebileceğidir, çünkü vicdan hayvanlar ve dolayısıyla bir hayvan cinsi olan insanlar bakımından “gerçekçi” bir olgu değildir.
Yıllar önce bir arkadaşım Tayyip Erdoğan’ın tavuk yerken çekilmiş fotoğrafının vegan olmasında büyük katkısı olduğunu söylemişti. Ben de ona “Ya adam yiyor ama iyi şeyler de yapıyor” gibi bir şey söylemiştim. O arkadaş bu lafımdan sonra beni face’ten silip Bursa’ya kaçtı, tahminimce hayvan eti değil insan eti yiyor. O yüzden kahrolsun veganlık.
Yıllardır hayvanlarla içli dışlı yaşayan birisi olarak en çok istediğim şeylerden biri et yemeyen bir insan olmak. Sırf tüketilmesi için doğan ve tüm hayatı güzel bir Whopper menüye dönüşmek üzerine kurulu canlıların varlığı korkunç bir şey. Milyonlarca hayvanın her gün böyle işlemlerden geçmesi ve herkesin hayatından memnun olması falan bayağı kötü. Kurban Bayramı, saçma sapan avcılık merakları, sırf sevimli diye alınıp sonra sokağa atılan hayvanlar, tecavüz edilip öldürülse bile katiline hiç ceza verilmeyen sokak hayvanları vs. hepsi iğrenç şeyler. Fakat bunların farkında olup ısrarla et yemek de en az bu olaylar kadar kötü hissettiriyor. Önümüzdeki yıllarda sadece balık yiyen tiplerden falan olmak istiyorum, umarım becerihasktir ya kokoreç yiyemiycem. :/
Hayvanlarla aram çok iyidir. Evde kuş besliyorum, üniversitede gördüğüm neredeyse tüm kedilerle içli dışlı oluyorum ama gel gör ki et yemeyi de çok seviyorum.
Et tüketiminde ve hayvanların yenmesinde bir sıkıntı yok bence. Doğanın kuralı bu. Ama hayvanları kürkleri için öldürmek (bkz. foklar, yılanlar, timsahlar vs) ve 1-2 m2′lik alanlarda yaşamak zorunda bırakmak çok büyük bir zulüm. Mesela bir inek çayıra çıkıp otlayamıyor, gezip dolaşamıyorsa o hayvanı hapseden adam büyük bir suç işliyor benim gözümde.
Hayvanlar iyi muamele gördükleri sürece ve tüketim olayı abartılmadıkça pek bir sıkıntı yok.
Eti severim, genelde ayırt etmeden gömülürüm. Hayvansal gıdaların yer almadığı bir beslenme şekli düşünemiyorum.
Samimi olunduğu ve diğer insanlara karşı üstün gözükme çabasına girilmediği sürece tercihlere saygım sonsuz.
Aynı şekilde boku çıkarılmadığı müddetçe hayvan ve doğa dostu oluşumlara, düşüncelere de desteğim sonsuz.
Hiçbir şekilde kırmızı et tüketmiyorum. Tadı hiç hoşuma gitmiyor. Yoksa kırmızı etli hayvanlar işkence görüyor ve ölüyor onları yememeliyim gibi bir düşüncem yok.
Ama beyaz eti çok vahşice tüketirim.
En üstte vejetaryenler bölümünde yazdığına göre ”yarı vejetaryen” oluyormuşum. Ben vejetaryen kelimesiyle hiçbir şekilde alakamın olduğunu düşünmüyorum :)
http://www.stereogum.com/1733965/morrissey-cancels-iceland-show-because-venue-serves-meat/news/
Dün Abd’de vegan zorbası bir kadın 1. derece cinayetten suçlu bulundu. Çocuğu yetersiz beslenmeden ölmüş. Süt bile vermemiş çocuğuna. Beyninizi siktiklerim. Ne hayvan ne insan dostu olabilirsiniz.
03.07.2022
@deadhouse, Veganlık insanlığa terstir. Bilime terstir. Evrime terstir. Veganlık bir dindir. Bunlar kendi çocuklarına da zulüm ediyorlar, 3 milyon yıl et ile beslenen kedilere de, 60 milyon et ile beslenen köpeklere de zulüm ediyorlar. Bir çocuk için, kedi, köpek için en büyük zulüm, en büyük cehennem veganlar tarafından yetiştirilmektir. Bunlara aslan ver, panter ver, bir aya öldürürler.
03.07.2022
@Boba Fett, Vegan olmaları beni hiç ilgilendirmiyor, ancak yeni doğmuş bebeğe, küçük çocuğa zorbalık yapmaları akıl alır değil. Utanmadan savunanlar var bunu. 0-6 yaş arası çocuklarına siyez bulguru, tofu falan mı veriyorlar mantık yok bunlarda. Gerçi abi insanlık tümden yarrağı yemiş. Bırak veganları muhtemelen bir nesil sonra bir daha et ve süt ürünleri tüketemeyecek insanlar. Malum küresel ısınmanın tüm suçu inekler ya. Orospu çocukları, beyni sıvılaşmış kahpe evlatları. Bu siktiğimin günümüz insanının değeri bok parçası kadardır. Otoriteye ruhunu, bedenini, zihnini tamamen teslim etmişler. 7 milyarı sömüren, dünyayı yaşanmaz hale getiren şirketlerin, dünya kaynaklarının %90ını ele geçirmiş birkaç zenginin değil, benim, senin ve ineğin suçu her şey. Suyu tasarruflu kullanın falan diyorlar. Bunların inadına banyo yaptığımda 1.5 saat suyu açıyorum. Tıraş olduğumda suyu son seviyeye getiriyorum. Beyin özürlülüğün bir sınırı olmalı diyorsun ama yok. Bu şirketler reklam yapıp nasıl tasarruflu olup dünyayı daha az kirletebilirsiniz diye reklamlar yapıyorlar ve bu zihinleri prangalı insanlar bunlara inanıyorlar.
03.07.2022
@deadhouse, Vegan olmalarıyla ben de ilgilenmiyorum, inancını falan insan dilediği gibi yaşayabilmeli ama bu tiplerin %90′ı tebliğci sakallılardan beter, hatta daha da beter. İnancına uymadın diye katil, tecavüzcü, hırsız falan oluyorsun. AMK inanılmaz sinir oluyorum bir insanın boktan hayat görüşünü mutlak doğruymuş, en doğrusu oymuş gibi bana dayatmasına. Bu çevreciler, ittaparlar, bir grup solcular hepsi bana daha iyi bir insan olmam için onlar gibi olmam gerektiğini söylüyorum, tiksiniyorum.
Greta seni lanetledi ahahaha.
03.07.2022
@Boba Fett, mantığa da ters. Vegan/vejetaryen beslenmenin çevreye veya hayvanlara zarar vermediği düşüncesi büyük oranda temelsiz bence. Tarım genel olarak doğaya ters yıkıcı bir faaliyet. Örneğin, vejetaryen beslenen bir tarım toplumunun çevreye verdiği zarar, et yiyen bir avcı-toplayıcı toplumun çevreye verdiği zarardan çok daha fazladır. Hayvanları ille de doğrudan öldürmek gerekmiyor, bir bölgeyi tarlaya (veya meraya) dönüştürdüğünde normalde orada yaşaması gereken hayvanların yaşam alanını yok ederek binlerce hayvanı dolaylı yoldan öldürüyorsun; sonrasında ilaçlama veya düzenli domuz, fare, kurt vs avlarıyla tarlayı koruman gerekiyor çünkü küçük bir alanda bu kadar fazla besinin yoğunlaşması doğal bir şey değil. O yüzden şu tür faaliyetler olmadan tarım yapılamaz:
https://www.youtube.com/watch?v=QSOD7m4XYg0&t
Din konusuna şu yönden katılıyorum: Vejetaryenlik sadece inanç nedeniyle tercih edildiğinde temellendirilebilir geliyor bana (inancın kendisini temellendirmek mümkün olmayabilir, orası ayrı bir konu). Zaten vejetaryenlik tarih boyunca hep inanç kökenli olarak ortaya çıkan bir uygulamadır, özellikle de budizm, hinduizm ve hristiyanlık gibi mistik dinlerde daha sık rastlanır. Evrene bakışı natüralist olan bir kişi için havuç öldürmek ile tavuk öldürmek arasında gerçekten fark olabilir mi, emin değilim. Et endüstrisinin artık iğrenç bir hal aldığını kabul etmekle birlikte seküler vejetaryenlik beni pek ikna edemiyor. Sorun et yemek değil, sorun tarım. Milyonlarca yıl avcı-toplayıcı şekilde yaşadık, tarımla 10.000 yılda dünyanın canını okuduk. Kısacası Long Defeat diyorum.
03.07.2022
@şeyh hulud, Hocam inek osurmuş cart curt, hiçbir argümanları ikna edici değil, yayılmacı, toksik ve sağlıksız bir dindir veganlık.
Eğer gerçekten cana saygıları varsa, şu sadece ağaçtan düşmüş şeylerle beslenenler var o tarz bir beslenme uygularlarsa samimiyetlerine inanırım ya da bu bir din diyecekler böyle kabul ederim.
04.07.2022
@Boba Fett, kusura bakma da saçmalamışsın biraz. Önceden söyleyeyim vegan/vejeteryan değilim.
Bahsettiğin kendi çocuklarına zulmeden, kediye köpeğe et vermeyen kitle oldukça küçük bir kitle. Bu olaylar üzerinden tüm veganları/vejeteryanları genellemek saçmalık. Redditte orda burda bu konuda birçok veganın/vejeteryanın yorumunu okuduğum için söylüyorum bunları. O yukarıda bahsedilen olayda da asıl suç çocuğu vegan beslemekte değil, orijinal haberi okudum, çocuğun ölümünden önce 1 hafta yemek yemediği söylenmiş. Diğer çocuklarında da durum böyle, doğru düzgün beslenmemişler. Suç vegan beslenmelerinde değil direkt beslenmemelerinde. Yoksa dünyada bir ton fakir insan var et bulamayan, vegan diyetle beslediği için kimsenin çocuğu ölmez yani. Son cümle ne alaka ona girmeyeceğim zaten.
Benim kendi görüşüm bu konuda şöyle, et yemenin kendisinde sorun görmüyorum. Sorun olan şey o etin masaya geliş biçimi. O hayvanlar o kadar kötü şartlarda yetiştiriliyor ki dehşete düşersiniz. Ben açıkçası her türlü eti çok seviyorum ve ara ara vicdan azabı çekiyorum çünkü et endüstrisi gerçekten çok kötü durumda. Etini aldığım hayvanı kendim avlasam ya da kendim yetiştirsem gram vicdan azabı çekmem ama mümkün değil maalesef. İleride tamamen bırakmasam da ciddi oranda azaltmayı düşünüyorum et tüketimini, şu anda pek mümkün değil.
04.07.2022
@Rust in Peace., Öncelikle saçmaladığımı fark ettirdiğiniz için teşekkür ederim.
Pek çok vegan tanıdım, gerek sosyal medya gerek hayattan pek çok insanı tanıdım, bir çoğu sakallı cübbeli tebliğcilerden beter, yarın bir gün bu vegan dostlar iktidar falan olursa sana katiyen et yedirmezler, ben bu tarz gücü ele geçirince özgürlüğümü elimden alacak insanların görüşlerine karşıyım yoksa tek başına bir insanın vegan beslenmesi beni bağlamaz. Ben özgürlüğüme düşkünüm.
03.07.2022
@deadhouse,
Haberin ne kadarını okudun bilmiyorum fakat burada yanlış bilgi yayıyorsun. Çocuğun ölme sebebi vegan bir diyet değil. Haberde bebeğin sadece çiğ sebze ve meyveyle beslendiği yazıyor. Aynı şekilde sadece hayvansal besinler içeren bir diyet de sonunda ölümle sonuçlanacaktır. Önemli olan gereken makro ve mikro besin öğelerini içerecek bir beslenme düzeni oluşturmak. Burada böyle bir vegan nefreti yayarak sanıyorum kendini iyi hissediyorsun, vicdanın rahatlıyor.
@Boba Fett,
senin dediklerine gelecek olursak:
- Veganlık bir din değildir, ideolojidir.
- Vegan topluluğun büyük kısmının da vardığı kanı, kedilerin böyle bir beslenmeye uygun olmadığı yönde.
- 60 milyon yıldır etle beslenen diye bahsettiğin köpekler yaklaşık 12-14 bin yıllık bir geçmişe sahip ve bu süreçte insanlarla yaşadıklarından dolayı sindirim sistemleri de zamanla bizimkine adapte olmuş durumda (kaynak: https://bmcvetres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12917-021-02815-y). Bu nedenle kurtlara karnivor ama köpeklere omnivor diyoruz ve köpeklerin et içermeyen diyetlerle sağlıklı şekilde yaşayabildiklerini gösteren birçok araştırma var.
- “Bunlara aslan ver, panter ver, bir aya öldürürler.” Aslan, panter ve ayıyı doğasından ayırıp bize zaten niye versinler. Ne yazacağımı bilemedim.
04.07.2022
@Ali Meral, İnternette yüzlerce haber var uzun zamandır. Çocuğunu, bebeğini öldüren bir sürü anne baba vegan var. Eğer anne baba olup çocuğunu öldürmeyi düşünüyorsan doğru yolda değilsin.
04.07.2022
@deadhouse, Yav nereden paylaştın şu haberi durduk yere keyfim kaçtı. Kimseye laf anlatmakla uğraşamayacağım, Greta seni kutsasın tek başınasın. Gidip kuzu eti kemireyim yağlı yağlı.
04.07.2022
@Boba Fett, Hocam ben de pişman oldum. Dünyadan haberi olmayan, medya ve şirketler tarafından esir alınmış insanlara hiçbir şey anlatamazsın. Çok saflar, ancak üzülmüyorum onlar için. Herkes hak ettiğini yaşar. Bilimsel altyapıaahaha. Ukala görünmek istemiyorum ama bana oradan laf sokmaya çalışan adamın Feyerabend ve Kuhn’dan haberi var mıdır acaba merak ediyorum. Yemişim senin bilimsel altyapını. Bunlar bilimi ne zannediyor amk. Din dedin ya. Bunların dini de bilim. Birilerinin tekelindeki, dayatılmış sözdebilim.
04.07.2022
@deadhouse, Tek başlarına ne yaparlarsa yapsınlar ama sol gerici tayfa, feminaziler, sjwler ve benzerleri yarın bir gün iktidar olsa, gücü ellerine alsalar ağzımıza sıçarlar ben öyle bir dünyada yaşayamam sırf mücadelem bundan yoksa kim ne yapıyorsa yapsın.
Burası internet kendini iyi açıklaman gerekiyor, adamlar yaptığım şaka üzerinden eleştiri falan yapıp kendilerini çok bilgili falan sanıyorlar ahahaha. Durumlar kötü.
04.07.2022
@Ali Meral, sv3rige şu kanala bakmanızı rica edeceğim.
- Her ideoloji bir yerde dindir, bunu sadece veganlık için dediğim sanılmasın.
- Hayvanları vegan besleyen pek çok vegan tanıyorum, şayet topluluk böyle düşünmüyor ve böyle yapmıyorsa ne mutlu fakat bu da vegan etiği içerisinde sorun yaratıyor sanırım? Burada iki ucun da etik bir probleme dokunduğunu görüyoruz.
- Evrim bilgim kıttır ama şurada şöyle bir yazı var
https://evrimagaci.org/soru/kurtlar-neyden-evrimlesmistir-1937
Daha geniş açıdan baktığımız zaman o tarih aralığı çarpıcı ve gerçek duruyor.
- https://tinyurl.com/5frxa3sn
Burada da bence etik bir problem var.
-Dalga geçiyorum zaten.
04.07.2022
@Ali Meral, bence arkadaşlar dalga geçiyorlar. Yoksa yazdıkları safsata ve saçmalık dolu. En basitinden hiçbir vegan küresel ısınmanın tüm suçlusu ineklerdir demiyor. Ancak hayvan endüstrisinin küresel ısınmaya etkisi de malum olan bir şey. Bu tarz konularda kişisel beyanlarda bulunmadan önce sağlam bir bilimsel alt yapıya sahip olmak lazım. En azından konuyu doğru bir şekilde araştırmış olmak lazım.
Şirketlerin yalan söylediği de doğru. Özellikle geri dönüştürülebilir plastik ambalaj konusu büyük yalan. Ancak şirketlerin böyle yalanları var diye onlara düşman olup asıl gerçekleri görmezden gelmek de saçma. Elbette dünyamız için yapılması gerekenler çok büyük çapta olmalı ancak bu demek değil ki kişisel bazda yapılan şeyler önemsiz. Ben dış fırçalarken, duş alırken, ellerimi yıkarken vs kullandığım suya her zaman dikkat ediyorum ve buna yönelik ufak da olsa farkındalık oluşturmanın önemine inanıyorum. Eğerki millete gerizekalı diyip banyoda suyu 1.5 saat açan biriyseniz sadece şaka yapıyor olmalısınız.
Endüstriyel hayvan ürünlerinden uzaklaşmak da aynı şekilde bireysel bazda olmasına rağmen etkili olabilecek bir yol. Daha büyük adımlar atılmasının gerekliliği atılan küçük adımları boklamayı gerektirmiyor, en başta bu safsatadan kurtulmak lazım. Ve evet dünyadaki herkes haftada sadece bir gün bile daha az et yese bu bile büyük bir adım olur. Ve Dünya için gözle görülür bir adım olur.
Bence burada veganların yaptığı yanlışlardan biri bu tarz şeyleri savunmak yerine et yiyenlerden tiksinir gözle bakmak. Vegan diyet insanlığın geleceği ve dünyamızın geleceği için belki doğru seçim olabilir (iyice araştırmak lazım) ancak bunu zorla yaptırmak yerine farkındalık oluşturmak çok daha etkili bir yöntem.
Ha bir de bu tarz konularda sıklıkla düşülen yanlışlardan birisi de “ya hep ya hiç” diye düşünmek. Hayvan endüstrisinin dünyaya olan zararlarını azaltmak için komple vegan olmaya gerek yok. Dediğim gibi haftada bir gün daha az tüketmek veya mümkün mertebe organik ürünleri tercih etmek de kayda değer şeyler.
Not: vegan değilim
Pek bilimsel bir kaynak olmasa da konuyla ilgili bence güzel bir youtube videosu:
https://youtu.be/NxvQPzrg2Wg
04.07.2022
@Yiğit, ayrıca suçu şirketlere atmadan önce o şirketlerin bizim üzerimizden para kazandıklarını da unutmamak gerek. Sen satın alırsan ve yapılan yanlışlara ses çıkarmazsan şirketler de aynı şekilde dünyanın anasını sikmeye devam eder.
Burada suçlu biziz demiyorum, tam tersine biz ses çıkardığımızda ve tercihlerimizi doğru yönde değiştirdiğimizde firmalar da buna ayak uydurmak zorunda kalacaktır. Bence bu büyük olmasa da önemli bir şey.
05.07.2022
@Yiğit,
Cevabın için teşekkürler. Genelde internet ortamında bu konuda bu kadar nazik şekilde tartışılmıyor. Çoğunluğun içinde olduğunu fark eden sesli insanlar da yukarıda görüldüğü gibi ‘orospu çocukları’ diyor, ‘beyni sıvılaşmış kahpe evlatları’ diyor, bu moderasyondan da geçiyor ve birilerini rahatsız edince dalga geçmek oluyor.
Kimsenin ne kadar su harcadığına, ne kadar hayvansal ürün kullandığına karıştığım elbette yok. Herkes kendi hızında, kendi yapabildiklerini zaten yapıyor.
05.07.2022
@deadhouse, Veganlar omnivorları şirket köleliğiyle, kandırılmışlıkla suçluyor; omnivorlar da veganları… Herkes büyük resim görmeye alışmış. Bir iki haber okuyup gaza gelmeyin ya artık. Düz dünya videosu izlemiş kıraathane dayısına dönüveriyorsunuz sonra.
Sheila O’Leary davasından bahsediliyor sanırım da; yahu çocuklarını umursamayan bir ailenin hikayesi bu, bir veganın değil. Çocuk gece nefes darlığı çekiyorken bile siklemeyip yatmışlar, diğer çocuklar da hep sağlıksız görünüyor falan. Malnütrisyon öyle bir iki günde kendini gösterip tak diye öldüren bir şey değil. Normal bir anne-baba anlar ‘ulan çocuğu bozduk galiba’ diye ve bir önlem alır. Çocuklar için vegan diyet, bilinçli olduktan sonra gayet uygulanabilir bir şey, her ne kadar bir takım vitamin katkılı besinlere bağlı ve ekonomik olarak zorlayıcı olsa da.
Ben kendi adıma etiği, uygulama ve ilgi alanı olmayan biyolojinin içine sokuşturmaya çalışarak beyhude çabalara girilmesini saçma buluyorum ve 4 milyar yıllık evrime meydan okuyacak götü kendimde görmüyorum. Onun yerine hayvancılığın ve tarımın kurallarını düzenleyip tüketim alışkanlıklarını değiştirmeye çalışmanın daha anlamlı olduğuna kaniyim.
05.07.2022
@Dysplasia, Kıraathane dayısı olmadığımı nereden biliyorsun.
06.07.2022
@deadhouse, Süper cevap, önüne konulanı yemişsin gibi.
Ağır bir hayvan sever olarak veganlığın insan doğasına ters olduğunu düşünüyorum. Sonuçta Homo Sapiens denen tür ve evrim basamağındaki eski türleri (Homo Habilis, Homo Erectus vs) on binlerce, yüz binlerce yıldır etle besleniyordu. Diğer etçil canlıların hepsi birbirlerini yiyerek besleniyor, avlanıyor. Bu doğanın kanunu. Biz de doğamız gereği hem etçil hem otçul canlılarız. Evrim basamağı böyle işledi ve işleyecek. Buna yapacak bir şey yok.
Amma velakiiin. Veganlara bu kadar yüklenilip küfür edilmesini de anlamıyorum. İsteyen istediği şekilde beslenir. Askerde vegan bir arkadaş vardı. İlk gün tanışmıştık. Vegan olduğunu söyledi ve kendince haklı argümanları vardı adamın. Bir şey diyemedim kendi tercihi sonuçta. Benim evrimsel içgüdülerime ters olduğu için ben vegan değilim, ama adamların da kendilerine göre haklı sebepleri var. Bu kadar yüklenilmesini anlamıyorum. ”Süt vermemiş, kendi çocuğunu öldürtmüş, beynini siktiğim11!!!” Eeee abi bize ne? Kendi dallamalığı. Bunun üzerinden veganlara sövülmesi de ne bileyim.
Not: Mille Petrozza ve Arch Enemy’deki Alissia White Gluz’da ağır veganlardır. Metal piyasasında benim bildiklerim.
04.07.2022
@Paul Pogba’nın Bir Kolu Uzun Bir Kolu Kısa Forma Altı Tişörtü, Vegan lokantasının camına sakatat mı attık, alt tarafı bebeklerini, çocuklarını öldürmesinler dedik. Her sikime bana ne diyebilenlerden değilim.
“Bunlara aslan ver, panter ver, bir aya öldürürler.”
Şunun şaka olduğunu ısrarla anlamamışlar.
https://www.haberturk.com/gundem/haber/1417557-cumhurbaskani-erdogan-bu-zata-5-tane-koyun-verin-5-tane-keci-verin-kaybeder-geri-gelir
Bakın burada Cumhurbaşkanı ne diyor?
Ben de aldım bu sözü değiştirdim görece güçlü, kuvvetli, yırtıcı görünen hayvanları bile besleyemezler zayıflıktan ölür demeye getirdim. Bu sözü de beslenme yetersizliğinizden dolayı ettim.
Siz Rick Gervains, Louis CK, Dave Chappelle falan sakın ola izlemeyin olur mu canlarım.
06.07.2022
@Boba Fett, dünyada en çok güldüğüm adam Louis CK olduğu için cevap yazma ihtiyacı hissettim.
Tamamen komedi üzerine kurulu şovlarda kaliteli bir espriye (Louis ck) gülmek ile çoğunluğu mantık hataları ve yanlışlarla dolu yazılar arasındaki (bence) saçma ve alakasız olan bir şakayı anlamamayı nasıl aynı kefeye koydun merak ettim. Senin şakanı anlamadım, bırakayım mı yani adamı izlemeyi?
06.07.2022
@Yiğit, Sanırım internette yazı yazarken eskisinden çok daha fazla kendimizi açıklamamız gerekiyor, bunu da oldukça yorucu buluyorum, benim şakamı anlamayan o isimleri de izlemesin gibi bir şey demedim.
Şu veganlara sjwlere bu kadar triggerlanan insanlar çok komigime gidiyor. Yüzyıllardır hayvanların, dünyanın içine eden insan topluluğundan rahatsız olmuyorlar, hatta hayvan öldürme vs. duyarı kasıyorlar ama iki tane vegan “ya abi hayvan öldürmek hem etik hem bilimsel olarak hoş değil” deyince ergen gibi tribe giriyorlar. Sanki vegan topluluğu gelip bunların kafasına silah dayıyor veya kanunlarla et yemeyi falan yasaklıyor.
Kendi halinde bilinçli olmaya çalışan ve muhtemelen dünyanın yüzde 1′i bile olmayan insanlara karşı nefret duyup da burada insanlara hakaret etmeyin be olm, koca koca adamlarsiniz. Bir de ya o öyle değil denince de herkese ikinci sınıf insan muamelesi yapıyorsunuz ya tam tw toksik kitle hareketi hahah
05.07.2022
@Mahakali, İmza.
05.07.2022
@Mahakali, veganları, se-ce-ve’leri terörist gruplardan, diktatörlerden tehlikeli gören adama bir şey anlatamazsın, uğraşmak manasız.
05.07.2022
@Rust in Peace., Yoo yanılıyorsun, onlara destek veren sizleri onlardan bile tehlikeli görüyorum.
06.07.2022
@deadhouse, ciddi olmasan komik adamsın aslında.
06.07.2022
@Rust in Peace., Diktatörlük arıyorsan çok uzaklara gitmeye gerek yok SJW kültürü, gerici solcular ve güç bulsa veganların büyük bir kısmı, sosyalizm, komunizm bunlardan ala diktatörlük mü var?
Yazmayayım dedim de silah mı dayıyor falan demiş arkadaş, gücü eline alsa silah dayayacak çok vegan bulurum, hem de öyle azınlık değil tanıdığım insanların bir çoğu yapar bunu.
06.07.2022
@Boba Fett, Haydaa mevzu yine sola geldi.
06.07.2022
@Boba Fett, ”Diktatörlük arıyorsan çok uzaklara gitmeye gerek yok SJW kültürü, gerici solcular ve güç bulsa veganların büyük bir kısmı, sosyalizm, komunizm bunlardan ala diktatörlük mü var?”
Aynen Adolf Hitler sjw, Benito Mussolini vegan, Franco sosyalist, Ayetullah Humeyni de komünistti zaten. Ben de aslında yoğum.
Yazmayım yazmayım dedim ama saçmalamanın da bir sınırı olur.
06.07.2022
@Paul Pogba’nın Bir Kolu Uzun Bir Kolu Kısa Forma Altı Tişörtü, Dostum bu adamlar zaten diktatör. Vermek istediğim örneği anlamak yerine neden benim iddia etmediğim bir şeyi ben sanki bunu savunuyormuşum gibi yazıyorsunuz?
06.07.2022
@Boba Fett, “güç bulsa” yemin ederim bazen çok komik oluyorsunuz. Seinfeld falan uğraşmaya gerek yok arada açıp obsesif seceve düşmanlarının yorumlarını okuyacaksın.
Sosyalizm, komünizmle sjwnin ne alakası var arkadaş? Komünist, sosyalist yönetimlerin kaçında sjwlik gördün? Sscb, Küba, Çin bunların hangisinde sjwlik gördün? Ergen, bilinçsiz sjwlerin ki çoğu öyle, radikal bir şekilde komünizm, sosyalizm desteklemesi konudan alakasız, o zaten saçmalık. Sjwlerin güç bulma ihtimali yok. Amerika ve biraz da Avrupa dışında nerede sjw gördün doğru düzgün elinde güç olan? Amerika zaten 55030494 tane ırkın yaşadığı, karışık bir ülke. Sjwlerin o kadar aktif olması da bunlara para akıtılması. Parayı kim akıtıyor?
Elinde dünyayı tümden yaşanmaz hale getirebilecek nükleer bombalar bulunan insanlar varken sjwler en büyük tehdit demek en hafif tabirle saçmalık.
Sjwleri desteklemiyorum ama sizin gibilerin ota boka sjw demesine sinir oluyorum. Sjw dediğin esasında radikal, uçuk söylemlerde bulunan, yapan insanlarla dalga geçmek için ortaya çıktı (daha doğrusu alay anlamında kullanılmaya başladı). Şimdi lgbtye destek veriyorum desen bile sjw damgası yiyorsun, bokunu çıkardınız kelimenin.
Vegan da değilim ayrıca.
06.07.2022
@Rust in Peace., Bak dostum, bunların görüş olarak bir alakası olabilir veya olmayabilir ama hepsi de baskıcıdır, gücü eline geçirdiği zaman karşı fikirleri susturur. Eski solcular bu SJW saçmalıklarıyla pek uğraşmıyor ancak dediğim gibi onlarda da baskıcılık hat safhadadır. Tarihte de pek çok örneği vardır. Günümüzde de çoğu sol soslu görüşler SJW ile birbirine kaynaşmıştır, sol-liberal diye bir şeyi duydun mu?
Ben mi acaba yanlış ifade ettim anlayamıyorum, şunu söylemeye çalışıyorum, bu görüşlerin hepsi ayrı ayrı radikalleşip insanın hayatını kısıtlama konusunda sakallı dostlardan daha farklı değil.
SJW’lerin güç bulma imkanı yok söylemi çok komik, yeterince güç bulmuşlar ki bugün hayatımızın her yerine nüfuz etmişler, örnekler çokça.
Yine burada kimsenin desteklemediği şeyleri biz sanki destekliyormuşuz gibi davranmanız komik, kimse nükleer gücü sallayın sadece buna odaklanın demiyor, içeride tümör var her yere yayılmış ama dışarıda da bir kanaman var, kanamayı siktir edelim diyen yok, diyoruz ki kanama öldürür evet ama içeride de tümörün var bak kansersin, ikisi de hayatını yitirmene sebep olur.
06.07.2022
@Boba Fett, bak iyi diyorsun da sjw dediğin şey savaşların azalmasının, konfor dönemine girmemizin bir sonucu. Sosyal medya artı. Ben bu konfor döneminin sonsuza kadar süreceğini sanmıyorum, ortada silahlar var ve herkes bilir ki o silah illaki patlar. Ve o silah patladığında sjw falan kimsenin umrunda olmaz. Al işte daha bu sene Rusya’yla Ukrayna savaşa girdi. Sjw sadece bir araç, araçlardan değil aracı kullananlardan korkacaksın.
Ben o en büyük tehdit muhabbetini sana yönelik söylemedim bu arada, o gayet spesifik bir cümleydi, üstüne alınmana gerek yok.
Bu arada sjw’yi en büyük tehdit yapacak nedir düşünüyorum düşünüyorum bulamıyorum. Spora verdikleri zarardan daha büyüğü gelmedi aklıma. Cancel culture’ı saymıyorum çünkü yeni ve özgün bir şey değil. Rob Halford’un dava edilmesi de cancel culture ona bakarsan. Faşist devletlerde insanların fişlenmesi. Al sana Rusya al sana Kuzey Kore, Çin. Eline biraz güç geçiren her ideolojik grup bunu yapıyor zaten, yeni çıkmış bir şey değil bu.
06.07.2022
@Rust in Peace., Ben bu SJW kültürünün bütün toplumu çökerteceğini düşünüyorum, sonunda sistemi tıkayacaklar, yaşanamaz bir hal alacak dünya, bunu nükleer ya da deli diktatörlerden daha tehlikeli görüyorum çünkü birisi kanayan yara gözümüzün önünde diğeri içeride ve kimse görmüyor, etkisini hissediyoruz sadece.
06.07.2022
@Boba Fett, bence fikrini radikaller özelinde belirtsen daha çok haklılık payın olacak. Muhtemelen çevrene de o tarz insanlar denk gelmiş. Mesela benim çevremde çokça vegan, lgbti, sjw vs zart zurt insan var ancak bahsettiğin radikallikte kimse yok. Ki hayatım boyunca sağcı insandan çok solcu tanımışımdır. Gerçi artık sağcı-solcu muhabbeti de kalmadı ama anlatım kolaylığı açısından kullanacağım. Benim gördüğüm kadarıyla da çoğunlukla sağcılar daha faşistçe ve radikalce düşünüyor.
Aksine benim çevremdeki çoğu vegan, lgbti, sjw zart zurt insanlar sadece kendilerine yapılan ayrımcılığa yönelik seslerini çıkarıp düzgünce haklarını arayan kişiler oldular. Kimseye elle tutulur hiçbir zararlarını görmediğim gibi dışarıdan elle tutulur birçok zarar gördüklerine de şahit oldum.
SJW’lerin ne gibi elle tutulur bir zararlarını gördün de diktatörlerin üstüne koyuyorsun merak ettim? Hani millet 2022′de toprak işgal edip üstüne nükleer tehditinde bulunabiliyorken sjw’leri falan daha tehlikeli nasıl görebiliyorsunuz?
06.07.2022
@Yiğit, Sağcı da tanıdım, radikal onlarda da vardı ancak aslında yukarıda arkadaşa da yazdığım gibi tehlikeli görme sebebim toplumu çökertme potansiyelleri var ve bu çok yüksek, yavaş yavaş etkilerini görüyoruz sinemada olsun, sporda olsun, bugün ırkçıyı ya da diktatörü çocuk bile biliyor, bunun tehlikelerine karşı hepimizin gözü açık, e bilmediğin bir tehlike daha tehlikeli değil midir? Kolun kopmuş oluk oluk kan akıyor bunun tehlikesini hepimiz görüyoruz ya içinde de bir bozukluk varsa? Bazı kanserleri çok ilerleyince farkediyorsun ve çok geç oluyor, durum bundan ibaret.
Tek başına bir insanın vegan olması ya da özel hayatında ne yaşadığı inanın umurumda değil yoksa. Sen şöyle beslenemezsin sen şununla sikiş yapamazsın gibi bir şey söylemek tarzım değil, hayat kısa bana ne başkalarından.
06.07.2022
@Boba Fett, Hocam yeni nesilin hayatı tiktok, dizi, cafe, starbucks vs. Bunlar reel gerçeklikten tamamen kopmuş. Bu sitede Trudeau seven adam bile var. Şeytanın pabucunu dama atabilecek tipleri zararsız görüyorlar. Dünyanın sonunu getirebilecek, özgürlüğe düşman, sömürülmeye meyilli tipler bunlar ve işin trajik tarafı bunun farkında da değiller. Fazla bir şey bekleme. Sorgulama diye bir şey bunların lügatinde yok. Önlerine ne konulursa yiyorlar.
06.07.2022
@Boba Fett, vegan ve non-binary queer arkadaşıma geçenlerde naber lan ibne dedim ve yanında şapur şupur hamburger yedim. O yüzden argümanların geçersiz 😁👍
05.07.2022
@Mahakali, Ben olmasam siteye yorum yazmayacaksın ahaha. Teşekkür etmelisin, benim sayemde sosyalleşiyorsun.
06.07.2022
@deadhouse, doğru dedin bak, teşekkürler:)
Dünyada et bitse kendi götümü keser yerim.
06.07.2022
@ismail vilehand, bu konuyla ilgili bir şarkı paylaşmak isterim.
https://youtu.be/X9jXnZS3ouU?t=146
07.07.2022
@ismail vilehand, https://www.youtube.com/watch?v=AIeVnN9cFmw
Abi siz kamyonunun arkasına konfederasyon bayrağı bağlamış Teksaslı Rençpır mısınız oturup Sjw falan tartışıyorsunuz? Biradan %300 vergi alınan ülkeye neden batının aşırı refahtan delirmiş insanlarının dertlerini ithal ediyorsunuz?
06.07.2022
@Opethsevenbiri, sayfadaki en mantıklı yorum.
işin kötü tarafı batıdan -özellikle ABD’den- ithal ettiğimiz tüm bu akımları toplumumuz aynı zaman da kendi görgüsüzlüğü ile de birleştirdiği için ortaya oradakinden bile daha kötü bir tablo çıkıyor.
lgbt, veganlık, kürtaj meselesi gibi modern tartışmaları medeni bir şekilde tartışmak bizim için lüks. çünkü tüm sorunlarımız insani değerlerin altında.
07.07.2022
@Opethsevenbiri, Sweet Home Alabama.
07.07.2022
@Opethsevenbiri, Hayata bakış işte. Sana komik ve zırvalık olarak gelebilir ama bence sjw konusunda Türkiye şu an başı çekiyor. Bana göre dünya birincisi. Amerika bizden çok daha iyi durumda. Ama işte dediğim gibi sana göre belki %0′dır.
Bence de veganlık yaygınlaşsın, en azından etin sütün yumurtanın ücreti azalır
Veganlık onurlu bir duruş ama vegan aktivistleri dinlerken kafam şişiyor. Aramızda vegan arkadaşlar varsa darılmasın hepinize demiyorum. Kendimden biliyorum ki bir zamanlar ben de aynıydım. Sert ve hırçın bir dille bir yere varılmıyor. Çok haklı bile olsalar bu agresiflikle aktivizmlerini kendileri dışında kimse ciddiye almaz. Sadece metalciler bağırdıklarında ciddiye alınır. Geçmişte arkadaş olduğum radikal veganlar şu an et yiyor fjfkfk. Vejetaryen olduğum dönem vegan pikniğe katılmıştım. Gerçekten çok güzel vegan yemekler vardı ama orada da kafam şişmişti. Çok konuşan insan sevmiyorum. Gerçi ben insan da sevmiyorum, belki bu yüzden bir gün vegan olabilirim. Bir gün vegan olursam hayvanlar için olurum kesinlikle. Çok daha iyi bir dünyayı hakediyorlar.
17.08.2022
@Tuna, hacı hayvanlar için diyoruz da,çiftlikten kesimhaneye gidiyor orada kesiliyor tamam kötü bişey ama diğer türlü de doğada kurt dişleriyle parçalayarak öldürüyor.hangisi daha acı verici bence 2.si.
18.08.2022
@Retrokafa, Vicdan mastürbasyonu bunlar hocam. Yoksa her yıl sistematik şekilde milyarlarca hayvanı kafeslerde yetiştirip kesen fast food şirketleri var. Suda yaşayan hayvanlar herkesin her gün kullanıp attığı plastik ıvır zıvırın içinde boğuluyor. Doğada da karşısındaki etoburdan kaçamayan hayvan parçalanıyor ve sindiriliyor. İnsanlar olarak bile hayvanlara evcil hayvanlar ve yemek olanlar diye ayırarak bakıyoruz. Sen ben o şu bu vegan da olsa bu gerçeğin değişeceği yok, kimse bunu onurlu onurlu hayvanlar için de yapmıyor, bunlar temelde ancak kendi vicdanını rahatlatıp kendini akladığını zannederek daha iyi hissetmene yarayan şeyler, insanın doğasında olduğu gibi bencilce bir şey en nihayetinde. Asıl gerçeği kabul etmeyip kendini aklayıp ortadan çekilip pembe gözlüklerle bakmak onursuzluktur, kimse son yüz yıldır kendimizi duvarların arasına tıkıp yeni bi dünya yarattık diye yüzbinlerce yıllık genetik mirasından kaçamaz. Artık bu çağda bunu kabul etmemek edememek nedir bilmiyorum, ayrıca sınırları içinde bulunduğun toprak parçasında daha insanların bir kıymeti yokken ve doğru düzgün yaşayamazken böyle konuları tartışmak artık midemi bulandırıyor.