Ertuğrul Bircan Çopur
PESTE NOIRE benim için çok özel bir gruptur. Zira 2006 yılında çıkarttıkları “La sanie des siècles – Panégyrique de la dégénérescence” yeni akım denebilecek Fransız black metali ile tanışmamı sağlamış, halen de en sevdiğim üç-beş black metal albümünden biri, şaheser olarak nitelendireceğim bir albümdür. Arada “Ballade cuntre lo Anemi Francor” ile hafif sallanmış olsa da, diskografisi de oldukça sağlamdır aslında “PESTE NOIRE”nin; tarzın punk köklerini hep ön planda tutmuş, bunun üzerine sağlam gitar melodileri yazmış, hatta ufaktan progresifliğe bile göz kırpmıştır.
Hep el üzerinde tuttuğum bu grup, bu albümde hiç olmadığı kadar şaşırttı beni ama. Ki daha önceki albümlerinde balgam sesinden horoz ötüşüne kadar çeşit çeşit sesleri black metale iyi kötü yedirebilmiş bir gruptan bahsediyoruz. Şöyle ki, grubun ana insanı Famine’in hafif kafadan çatlak olduğu bilinen bir gerçek; ama bu defa her şeyi göze alıp kendisini karşıma oturtmak, salyalar saçarak suratına doğru “BU NE BU” diye bağırmak istiyorum. “Peste Noire” o kadar kötü bir albüm.
Albüm genelde sessizlik üzerine abuk akort edilmiş bir gitarla çalınan anlamsız melodiler, ya da bunların arkasına sıkıştırılmış düzensiz davullar üzerine Famine’in bağırmasındna ibaret. Ne bir bütünlük, ne bir güzel şarkı, hatta ne şarkısı, güzel melodi bulabiliyoruz albümde. VALFUNDE ve çoğunlukla AMESOEURS’tan tanıdığım etkileyici sesli Audrey Sylvain’in varlığı bile bu albümü kurtaramamış demek isterdim; ama işin açığı öyle bile değil. Kadın vokal o kadar kötü yerlerde kullanılmış, adeta “araya kaktırılmış” ki, kendisinin varlığı albümü daha bile kötü bir hale getirmiş. Famine’in grubu sokmaya çalıştığı “Fransız millî black metal grubu” havası ve inatla şarkılara itelediği marş havası dayanılmaz bir hale gelmiş.
İşin en kötü tarafı da sanırım, albüm üzerinde gerçekten uğraşılmış, şarkılara varyasyonlar katılmış, yapıları değişiyor, bir akordeon pasajı giriyor, sonra müzik sakinleşip kadın vokale yer açıyor falan; ama bunların tamamı o kadar yersiz oluyor ki, aralarında o kadar ahenk yok ki, ciddi ciddi komik oluyor bazen. PENSÉES NOCTURNES’deki gibi bir karnaval havası olacak gibi oluyor bir an, sonra Napolyon’un ordu borazancılarına dönüşüyor tüm grup.
Famine gibi yeteneğinden şüphe duymadığım bir adamın uğraşıp didinip bu kadar kötü bir albüm çıkartmasına cidden anlam veremiyorum. Daha fazla uzatmak da istemiyorum, çünkü yazdıkça iyice gaza geldim, asabım bozuldu. Açıp “La sanie des siècles – Panégyrique de la dégénérescence” dinleyeyim ben tekrar, PESTE NOIRE’ı en sevdiğim haliyle hatırlayayım.
Bircan’ın Ahmet’e gönderiği dosyadaki tokat gibi not: “video mideo koymayalım, lanet olsun böyle albüme.”
Hakikaten sacma sapan bir albumsu sey olmus. Youtube’dan bi 10 dk bakindim. Bu dinledigime muzik denebilir mi emin degilim hatta. O kadar kotu.
“… Açıp “La sanie des siècles – Panégyrique de la dégénérescence” dinleyeyim…”
Kopyala yapıştırın önemini böyle tuhaf ve uzun albüm isimlerini görünce yeniden anlıyorum. :D
Yok eğer kopyala yapıştır yapmamışsan harbici harbici helal olsun usta :D
13.07.2013
@DrAQA, Ehah yok abi kopyalamadan mümkün mü, hadi kasıp tüm kelimeleri ezberlesem e’lerin üzerindeki aksanların yönünü karıştırırım en iyi ihtimalle :D
13.07.2013
@Ertuğrul Bircan Çopur, Sen yazınca fark ettim o aksanları :D Fransızca zor dil kesinlikle :)
Ahah not bölümü müthişmiş. Yalnız albüm çok güzel kötülenmiş, acayip dinleyesim geldi asdsf.
grubun eski albümlerini dinledim ve baya sevdim
pasif agresifin beni haberdar ettiği güzel gruplardan biri daha :)
teşekkürler
…ve asil soru; kritigi beklenen onca ep, album varken boylelerine neden yer verilir?
14.07.2013
@makemespinn, burası albüm övme değil, albüm kritik sitesi, ondan olabilir.
14.07.2013
@Ertuğrul Bircan Çopur, Bir eylemin yada olayin yada eserin kritigi alinirken, yalnizca elestirilip, iyi veya kotu muhabbeti yapilmaz, konu album kritigi oldugu icin genelde vasatin altinda kalanlardan daha fazla one cikmis albumlerin kritigi alinir ve bu dunyadaki butun mecmualarda, webzine’larda boyledir.
hayir yani, kotuyse kotu.Hep bir agizdan tekrar ettirmek mi amac, nedir?
14.07.2013
@Ertuğrul Bircan Çopur, amacim polemik yaratmak degil kesinlikle ama cidden merak ettigim ve yerinde oldugunu dusundugum bir soruya, hakliymis gibi trip cevap yaziyorsun
14.07.2013
@makemespinn, trip gibi bir amacım elbette ki yok, attığım cevap gayet samimi bir cevaptı aslında. Madem ki uzun uzun yazmışsın, şöyle diyeyim; Peste Noire türünün bilinen ve oldukça isim yapmış gruplarından biridir, ve yeni albümü çıktığı zaman yazacağıma uzun zaman önce karar vermiştim. Nasıl iyi albümleri yazmamızın amacı hep bir ağızdan övmek değilse, kötü bir albümü yazmaktaki amaç da hep bir ağızdan kötülenmesini sağlamak değil.
Ki herhangi kötü bir albüm de yazabilirdim; amacım burada kritik yazarken bir albümün nesinin iyi olduğunu belirtmek değil, herhangi bir albümün iyi ve kötü yanlarını kritik etmek.
Umarım anlaşılmıştır.
15.07.2013
@Ertuğrul Bircan Çopur, Sanırım olay Peste Noire’ın bilinirliğinden haberdar olmamakta yatıyor. Sonuçta Megadeth albümü de kötü, ama yazmamak olamaz. Peste Noire da kendi tarzında baya kitlesi olan bir grup, ama bundan haberdar olmayan biri için herhangi kötü bir albümün yazılması gibi algılanıyor.
15.07.2013
@Ahmet Saraçoğlu, Orası öyle de, herhangi kötü bir albümün yazılmasında da ben bir sakınca görmüyorum açıkçası. Bundan önce de bir ara ESOTERICA yazmış ve 5 vermiştim, evet bir tane dahi yorum gelmedi galiba altına; ama bunun kime ne zararı var bunu anlayamıyorum ben. Amacımızın burada her gün çok şahane grupları tanıtmak olduğunu düşünmüyorum (tabii patron sensin, öyle diyorsan öyledir sdfdsf); dinleyip beğenmediğimiz albümleri de insanlara anlatmakta beis görmüyorum, göreceğimi de sanmıyorum doğrusu.
15.07.2013
@Ertuğrul Bircan Çopur, tabii ki, bunu tartışmaya bile gerek yok. Herkes hangi albümü yazmak isterse yazar. Hatta isterse özellikle kötü albümleri yazıp hepsine 1-2 notlar da verebilir. Özellikle de yeni çıkan albümlerden bahsediyorsak, iyi/kötü fark etmeksizin yazıyoruz, albüm kritiği kavramının 1. kuralı bu zaten. Dünyadaki bütün saygın metal siteleri de bunu yapar, aksini yapan zaten kendini eğliyordur, ciddiye alınmaz. Bunları da sana söylemiyorum tabii ki, tartışma çerçevesinde ortaya söylüyorum,
15.07.2013
@Ahmet Saraçoğlu, hepimizin içinde biraz Ahmet Saraçoğlu vardır derken yanılmıyormuşum. Tamamen hemfikiriz.
15.07.2013
@Ertuğrul Bircan Çopur, @Ahmet Saraçoğlu, @makemespinn, abi kurbanınız olayım bir adam için kendinizi bu kadar tüketmeyin yahu. Yazık vallahi konuşmayı görende yazarlar sıçmış, kuraldışı şeyler yapmış sanacak. Bir kere kritiğe yazık. Bence hiiç gerek yok bu kadarına hele ki soru ” …ve asil soru; kritigi beklenen onca ep, album varken boylelerine neden yer verilir?” gibi bir soruysa. Vallahi ağlayacağım :( Ulan sanki dinledin albümü! Dinlemediğin şeye şu sitede ne yorum yaptım (yaptıysamda dinlemediğimi belirttim) ne de not verdim ben. Peste Noire için ”böylelerine” ne demek amınakoyim yav!!
15.07.2013
@owlboss, Ayrıca sadece dünyada 10 kişinin bildiği bir grup bile olsa ”böylelerine” diyerek itiraz etmeye hakkın yok. Adam dinlemiş yazmış. Dinlersin dinlemezsin, merak edersin etmezsin bunlar sana kalmış şeylerdir. Bu her yerde böyledir, böyle de olmalıdır zaten.
14.07.2013
@makemespinn, bu insanlar kritik yazan memurlar değil ki, kimin ne beklediği değil onların ne dinlediği, ne yazmak istediği önemli.
14.07.2013
@Mert, evet kritik yazan memur olmadiklari gibi bu sitede onlarin sahislarina ozel blog sayfalari degil.ayrica beklentilere yonelik kritik yapmalari gerektigini soyledigimi hatirlamiyorum, demek istedigim sey; kritikleri takip eden metal dinleyicileri olarak daha ortak noktalara ve daha bahsi edilebilecek, daha elle tutulur yapimlarin one cikarilmasinin daha uygun olacagi, yanlis anlama, baska bir meramim yok
14.07.2013
@makemespinn, yok yanlış anlaşılacak bir durum yok da, daha önce de gördüm bu tarz bir görüş sitede, illa iyi veya orta üstü albümler kritiklenecek diye bir şey yok ki. Amaç kaliteli müziğe en hızlı yoldan ulaşmaksa, kötü albüm kritikleri de bu yolda elemeye yardımcı oluyor sonuçta. Grubu daha önce dinlemeyip dinlemek isteyen bir insan bu albümden başlayıp gruptan soğumayacak mesela bu kritik sayesinde. Zaten bir sürü iyi albüm yazmışlığı da var, bir çok şey güzel grup öğreniyoruz da kendisinden. Ki böyle bir sorumluluğu da yok zaten yazarın. Site ona yazarlık vermiş, istediği şeyi yazma izni vermiş, bir bakıma kişisel blog gibi bir şey zaten.
Her şeyin ötesinde adam oturmuş dinlemiş, yazası gelmiş yazmış. Sorgulanacak bir şey yok kesinlikle.
15.07.2013
@Mert, kesinlikle “bu boyle yapilir” gibisinden peskes cekmeye calismiyorum ama benim dusuncem bu sekilde.
15.07.2013
@makemespinn, Usta sen de yanlış anlama, ben de şimdi burada birkaç kelam edeceğim.
İlk olarak günlük kritik eklenen bir site, bir günlüğüne kötü bir albümün kritiğini yazmanın bana kalırsa hiç zararı yok. Ayrıca her gün ‘daha ortak noktalara ve daha bahsi edilebilecek, daha elle tutulur yapimlarin one cikarilmasi’ndansa, iki üç günde bir bu tarz kritiklerin olması daha göz alır diye düşünüyorum. Kaldı ki çok sağlam yapımların altında bazen yorum bile göremiyorum.
Diğer bir konu ise, bildiğin üzere PasifAgresif konuk yazarların katkılarına açık bir site, ‘kritigi beklenen onca ep, album’ün birkaçını da sen yazıver de okuyalım yani değil mi? :D
14.07.2013
@makemespinn, http://magnetinspirado.files.wordpress.com/2012/10/beaker-oh-shit.jpeg
Bu kadar yerin dibine sokulunca ilgimi çekti albüm.
siteye cepten girdigim icin cevap ver butonunu kullanamiyorum.yorumlarima onay verilirse guzel olur gercekten
@ErtugrulBircan, en bastan beri ne kritige ne de hatasiz ve dogruluguna karsi olarak bir soz yazmadim ki zaten cok begendigim yazilarin da var.Sadece “bana gore” olmasi gerekeni, merak ederek sormustum.Olup olmamasi hakkinda tartisilabilirdik tabi ama nedense net uzerinden (yuzyuze gelmeden) tartismanin neden oldugu “anlamadan cevap verme” illetiyle karsilasmak zorunda kaldik, hepsi bu.
@owlboss, sen endiselenme.yorumlari okuyanlar ne yazarlarin sictigini nede kuralsiz birsey yaptiklarini zannetmeyecek; sonucta herkes fikrini soyluyor, ne yapalim yani, herseye “bu iyi, bu super, cok iyi ya” diyip gecelim mi.
iki yazari muhatap alip yazdiklarinda biraz suna benzemis; “abi top bizim topumuz, onu oynatmayalim ya”..
yorum yazmadan once albumu youtube dan dinledim desem, bozulmazsin umarim.
15.07.2013
@makemespinn, yorumları okuyan demedim dikkat edersen ”konuşmayı gören” dedim. Senin buradaki amacın albümü eleştirmek olsaydı ”hayir yani, kotuyse kotu.Hep bir agizdan tekrar ettirmek mi amac, nedir?” gibi bir cümle kurmazdın. Ayrıca ”sonucta herkes fikrini söylüyor” demişsin şimdi de. Madem herkes fikrini söylüyor neden amaç hep bir ağzıdan albümün kötülüğünü tekrar ettirmek olsun?
@AhmetSaracoglu, hocam (ayaga kalkiyorum) Yani sahsen Peste noire nin, avrupa piyasasinda basi ceken black metal gruplarindan biri oldugunu biliyorum (ama pek dinlemem) ama resmen peste’ yi bilmemeyi bir kusurmus gibi gostermessin.Ayrica kritigi yazilan grubun populerligine hicbir sozum olmadi.Asil olan albumun barindirdiklaridir ki, hickimsenin (en azindan bulundugumuz guruhtan birinin) sirf populer oldugu icin albumu kotu olsa bile kritigi yazilmasini isteyecegini sanmiyorum.
15.07.2013
@makemespinn, estağfurullah. :) Ama verdiğim Megadeth örneği bence yeterince açıklayıcı bir şey. Yani, “Megadeth albümü hala yazılmadı” diyen birine “albüm kötü, o yüzden yazmıyoruz” demek sence de abes kaçmaz mı? Burada da durum buna benziyor. Yeterli miktarda kitlesi, bilinirliği olan bir grubun yeni albümü çıktıysa, iyi, kötü orta düzeyde beğenilsin ya da beğenilmesin, yazmak sence de gerekli değil mi?
Zira her grubu, albümü beğenmeyen biri çıkar ve eğer Bircan gibi daha ziyade bu tarz grupları yazan biri de albüm kötü diye yazmazsa, o zaman site güncel gelişmeleri takip edemez hale gelir.
Her türlü sanat alanına dair basında iyi ve kötü notlandırmalar görüyorsak, doğru olanın bu olduğu aşikâr oluyor zaten. Ben nasıl güvendiğim bir sinema dergisinde 5 üstünden 1 yıldız almış bir filme (otör sineması da olur, aşırı bayık bir festival filmi de olur, en leş piyasa holivud filmi de olur) “Haydaa, madem kötü, boşuna yazmasalarmış” demiyorsam -çünkü beni oalsı bir para ve zaman kaybından kurtarıyor- albüm kritiklerinde de yeni çıkan her şeyi siteye kazandırmak elbette ki gereklidir.
Bu konu düşük not verilen çeşitli albümlerin altlarında daha önce de konuşuldu, o sebepten ben de senin bu çıkışını “herhalde grubu bilmiyor” diye değerlendirdim. Bildiğin bir gruptuysa, düşündüklerim bu yönde işte.
@owlboss, kendini tüketmek değil, dediğim gibi daha önce de aynı muhabbet sık şekilde yaşandı, o yüzden manşetteki bir albümün altında bunu konuşmak bir kayıp değil.
15.07.2013
@Ahmet Saraçoğlu, haklısın ama konunun açılışına yada geneline baktığımızda ”Peste Noire” dışı bir şey bence. Mesela arkadaş yazarın zıttı düşünseydi ve bu konuşma bu kadar ilerleseydi amenna. Ama olay albüm dışı, kritiğini okumak istediği grupları okuyamama isyanı gibi…
15.07.2013
@owlboss, zaten bu tip tartışmalarda, konu kapanınca o muhabbeti siliyoruz, sırf albüme dair yorumlar kalıyor. Herkes diyeceğini desin bu faslı kapatalım yavaştan. :)
15.07.2013
@Ahmet Saraçoğlu, Ha öyle oluyorsa sıkıntı yok :)
hocam seni cok iyi anladim ama yinede farkli dusunuyoruz bu konuda.
Ahmet’e yazdığın notu okuyup bi daha özledim lan seni Bircan.
Bu kritik şaka falan olmalı sanırım. Son çıkan split faciası hariç KPN nin 8/10 sınırından aşağıda hiçbir albümü yok. Son çıkan splitin ilk yarısı da 10/10, ikinci yarısı bozuyor
Bir üstteki yoruma tüm gönlümle katılıyorum. 2018 albümü hariç Peste Noire albümleri black metal için çok kaliteli örnekler bence. Sevsek de sevmesek de bu albüm, L’ordure, Enemies of France gibi başyapıtlara imza atmış bir figür Famine.
Bu albüme 3 verebilmek için sağır olmak gerekiyor.