Metalsucks.net, MARDUK’tan Morgan Hakansson’la kısa bir röportaj yapmış ve müzisyene black metale dair düşüncelerini sormuş.
Black metal konusunda uzman olduğun ortada.
Evet, bir şeyler biliyorum haha.
Sence black metali diğer türlerden ayıran şey nedir?
Black metalden ne kast ettiğine bağlı. Black metalin ne olduğu ve ne olmadığına dair herkesin farklı görüşleri var.
Peki sence black metal nedir?
Bence black metal adanmışlık ve diğer pek çok grubun gittiği yoldan farklı bir yolda ilerlemektir. Satanik inançlar ve bu amaca olan bağlılıktır. Bir şeyi black metal yapan nedir derseniz, benim için bir şeyi black metal yapan belirli bir tını yoktur. Eğer şarkı sözleri Satanik ise, o şey benim için black metaldir. Müzik tarzıyla, gitarlarla, vokallerle alâkası yoktur.
Yani sana göre black metal sadece şarkı sözleriyle ilişkilidir.
Evet, black metali tanımlayan şey budur… Bu ve bu sözlere konu olan şeye olan bağlılık, adanmışlık.
Yani şarkı sözlerini yalnızca black metalin teatral sunumu içerisinde değerlendirmiyorsun. Bunu tüm kalbinle inanarak mı söylüyorsun?
Evet. Benim için, şarkı sözleri ta içinizden gelen bir şeydir. Başka grupları biliyorum; bir albüm çıkaracakları zaman stüdyoda oturup birtakım sözler yazıyorlar… Ama benim için sözler çok önemlidir. Bana bir şey ifade etmiyorlarsa, onları asla kullanamam.
Ama mesela SLAYER da Satanik şarkı sözleri yazıyordu ve kimse onları black metal olarak değerlendirmedi.
Ama sonradan Tom Araya’nın Katolik olduğu ortaya çıktı haha… Ne demek istediğini anlıyorum, ancak benim gözümde, örneğin her ne kadar onlar kendilerini hep death metal olarak lanse ettilerse de, ben eski MORBID ANGEL’ı black metal olarak değerlendiririm.
Peki takdir ettiğin yeni, genç gruplar var mı?
Olan biteni takip etmek adına yeni çıkan şeyleri her zaman dinleriz, ama grup ismi vermek istemiyorum. Genç ve kendini bu yola adamış gruplar var, ancak neyi sevip sevmediklerine insanlar kendileri karar versin. Bence bir grup, şarkı sözlerinde söylediklerine bağlı kalmalı ve size de bu bağlılığı, bu gücü, bu yoğunluğu hissettirmelidir. Eğer bir şey gerçekten black metalse, konserine gittiğinizde sahnede o tutkuyu, verdikleri mesajı hissetmeniz gerekir.
Peki ya corpse paint’le ilgili fikirleriniz?
Müziğin görsel bir yanı olduğunu söyleyebilirim. Ancak o kadar fazla zamandır kullanılıyor ki, gücünü biraz kaybettiğini düşünüyorum.
Son olarak, black metalin çalkantılı geçmişi hakkında ne düşünüyorsun? Kilise yakmalar, cinayetler falan. Sence bunlar türün geçmişi adına önem teşkil ediyorlar mı?
Evet, bir şekilde önemleri var. Dediğim gibi, black metalin verdiği mesaj konusunda samimi ve gerçek olması gerekir. Öyle ya da böyle şiddet hepimizin yaşantısında kendine yer buluyor.
Bu da Morgan’ın şu sıralardaki playlist’i:
Yılların death metal çınarı Morbid Angel’ı black metal ilan etmiş. Saçmalamış bence.
“Black metal pınarı Wrest”ten sonra “death metal çınarı Morbid Angel”ımız da oldu.
26.03.2013
@Ahmet Saraçoğlu, Black metal pınarı tanımını sanırım TAAKE yapmıştı. Gördüğüm en über tanımlardan biriydi. Metal müzik doğayla uyum içinde olmalıdır zaten. Yanlış bir şey yok :)
26.03.2013
@Rotten Angel, evet mükemmel bir tanım.
26.03.2013
@Rotten Angel, ben o tanımı üretkenlik manasında kullanmıştım,true blackten,depressive black metale,ambient black metalden,drone a kadar bir sürü grubu olduğunu veya rol aldğını görünce ve her karanlık her işte karşıma çıkınca en uygun tanım bu olur diye düşündüm :)
Kısacası bir müziğin içinde şeytan varsa o black metaldir diyerek şeytanı sahiplenmiş oluyor. Halbuki ne death metal grupları var en satanik takılan black metal grubundan daha tehditkâr, daha söylemlerine bağlı. Ama kapı gibi MARDUK, kapı gibi Morgan Hakansson tabii, black metale dair bi o, bi de ben bi şey diyosam, onun dediği doğrudur. :)
26.03.2013
@Ahmet Saraçoğlu, ah bu alçakgönüllülüğün yok mu. <3
slayer sorusu çok iyi olmuş cidden tam bir atak sorusu sdgfg katolik olduğunu söyledi falan diye geçiştirse de orada cevap vermemiş. katolik olduğunu söylemeden önce black metal olarak saymıyordu sonuçta slayer ı sanırım. neyse güzel şeyler hep bunlar.
Slayer sorusunda “kimse onları black metal olarak değerlendirmedi” şeklinde ibare var.Biz 80 lerde arkadaşlarla hadi Black Metal dinleyelim diyerek Venom yada Slayer koyardık teybe…Hell awaits örnek.Tabii o zamanlar Mayhem bile bilinmiyordu.
Venom Black Metal değil diyenlere kapak olması dileğiyle. Reisin playlisti de fenaymış yalnız.
26.03.2013
@Nightwing, Venom black metal değil.
26.03.2013
@Nightwing, Venom black metal falan değil. Venom speed/heavy metal grubudur,azıcıkta thrash metal ögeleri içerir.
Sırf albümün adı black metal diye,bir grup black metal olmaz. Kapağında yazan black metal,içeriği speed/heavy.
O zaman bede pop rock albümü yapayım,albümümün ismi ”progressive metal” olsun. Şimdi ben progresif metal mi yapmış oldum?
Venom black metalse, Slayer’da black metal. Slayer satanist değil dersen,Venom’da bu işi eğlencesine yapıyor. Cronos’un kendisi biz satanist değiliz,işin gırgırındayız dedi.
26.03.2013
@Crust, Venom’un black metale “yön verdiği” bir ders kitaplarında okutulmadığı kaldı.
26.03.2013
@Mert, Hardcore punk gruplarıda grindcore’a yön verdi,o gruplar grindcore mu oldu şimdi? Yön vermek,birşeyi o türün içine sokmaz.
26.03.2013
@Crust, sokmaz tabi, ama black metalin temelinin oluşmasında venomun etkisi de gözardı edilemez, hatta en sağlam temel olduğu. Mesele venomun etiketinin ne olduğundan ziyade black metal gruplarıyla birçok ortak element taşıması, sadece isim vermek değil yani.
26.03.2013
@Crust, Panteranın Power Metal’ine kimse Power Metal demiyor ama.
26.03.2013
@Crust, Tabi canım Venom’un Black Metal’e zerre katkısı olmadı zaten ya.
http://www.pasifagresif.com/2013/03/thranenkind/comment-page-1/#comment-95311
26.03.2013
@Nightwing, Ben black metale katkısı yok demedimki. Cevap veremeyince başka yerlere mi çekiyorsun :)
Kreator’da black metale ve death metale çok katkı yaptı. 1986 çıkışlı P.T.K albümü death metale katkı yapmıştır. Katkı yapmak, onu o tür içine sokmaz. Kreator’a death metal diyelim o zaman.
26.03.2013
@Crust, Ben de diyorum ki Venom sadece katkı yapmadı doğrudan yön verdi. Katkı yapmak ayrı, doğrudan yön vermek ayrı. Mesela bunu bir zincirleme reaksiyon olarak düşün. Venom diye bi grup olmasaydı Bathory olur muydu ya da nasıl bir sound olurdu, Bathory olmasaydı Mayhem olur muydu, olsa da nasıl bir müzik olurdu? Bu zincirin başını kopardığın zaman hepsi dağılır.
Ha sana göre BM değildir onu bilemem o ayrı. Yukarda linkini verdiğim mesajda her şeyi açıkladım. Tekrar yazmak istemiyorum.
26.03.2013
@Nightwing, Crust’a katılıyorum. Venom’un black metale katkısı yoktur demiyor kimse zaten. Venom, celtic frost ve bathory gibi black metale katkı sağlamıştır gerek imajlarıyla gerek şarkı sözleriyle.
Ancak olaya tür olarak bakarsak venom crust’un dediği gibi speed/heavy metal grubudur. Black metal değildir.
27.03.2013
@Crust, “Sırf albümün adı black metal diye,bir grup black metal olmaz. Kapağında yazan black metal,içeriği speed/heavy.”
Tıpkı Death’in death metal olmaması gibi. Speed / Thrash daha uygun gider.
27.03.2013
@sencer, Death’in ilk 2 albümü saf death metaldir. Spritual Healing teknik death dersek, Human itibariyle progresif death metal grubudur Death.
Trollük için bu mesajı attığını düşünsemde, cevap vereyim dedim.
27.03.2013
Venom bence de black metal değil. Ama saygı babında black metal diyoruz.
Bu mantıkla Black Sabbath’ın da black metal şarkıları var diyebiliriz. Lirikler olarak black metal’ı yansıtıyor düşüncesi bende de vardı; ama kalkıp da bu grup böyle söz yazdığı için black metal demiyordum bu abinin dediği gibi.
Evil sen buna black metal tanımı demişsin ama bu bildiğin dinlediğin müziğin tanımı olmuş be kurban.
Morgan demiş ki:
Ben içeriğe önem veririm şekil umrumda değil. Ben de diyorum ki hassiktir! Sadece müzikte değil sanatın birçok dalında şekil ile içerik beraber değerlendirilir. Bana göre black metal değil veya bana göre şu grup black metal saçma bir açıklama. Eğer black metal yapıpta karanlık duygular hissettirmeyen veya satanik vs. konular içermeyen gruplar black metal değildir deseydi hak verirdim. Ama adamımız türleri tamamen çöpe atmış.
Bitmedi bu etiketleme çabası.
herif sadece sıçmakla yetinmeyip, sıvama işine de el atmış…
Morgan çok sempatik bir adama benziyor.
Her müzik tarzının bir iskeleti var.. Sen sözlerinle o iskeletin içini dolduruyorsun… http://youtu.be/bTKj3Jz1f-8
http://youtu.be/Xf8vFNQPnh0 Bunda mesela satanik herhangi bir söz yok..
”Esaretten kurtuldum, köyüme geri dönüyodum hobarey hobarey, gemi battı.. okyanus beni yuttu.. lanet olsun” tarzı sözleri var… Ama şarkının iskeleti Melodic Death Metal http://rateyourmusic.com/genre/Melodic+Death+Metal
http://www.youtube.com/watch?v=KypGr9G637Y Bunda da ne brutal vokal var ne de kulağı rahatsız edebilecek başka bir ses… Ballad tarzı bile olsa Melodic Death Metal…
Black Metal daha farklı… http://rateyourmusic.com/genre/Black+Metal/
Ama ben genel olarak Death Metal’in soundunda dinamik, enerjik bir hava ararım… Dinleyen yerinde duramamalı…
Black Metal daha soğuk, kasvetli amiyane tabirle dinlerken insanı üşüten bir tınıya sahip olmalı… Dinleyeni depresif yapabilmeli..
Açıkçası Morgan ın sözlerine şu anda katılacak black metal dinleyicisi bulamam,çünkü black metal sadece söz değil,yansıttığı isyankar,karanlık ve şeytani hava,müzikteki çiğilk,küflük ve minimalistlik
ne satanic lirikler yazıp ne süt çocoğu gibi gruplar var,ve ne aşırı lirikler kullanmayıp bu ne marjinal işler yapanlar var(bkz inner circle grupları)
söz gelimi ghost grubunun sözleri müthiş derecede satanic ama bırak metal grubu olmayı bu grubun metallumda ne işi var diyenler bile var
bir de satanic lirikleri olan rap grupları bile var,kısaca Morgan kendi düşündüğünü söylemiş ama çok tartışmaya açık konuşmuş,söz kısmı black metalin yarısıdır,çok önemlidir olayı daha doğru ve daha sağlam bir argüman hala…
Marilyn Manson’ın anti-christ/satanist sözleri var. Yandık valla. Marilyn Manson’a black metal denirse, Euronymous mezarından minigun ile kalkar.
off morgan.abruptum’u yürütüyorsun diye çok sever sayardım seni.yine de söylemek istediğini doğru söyleyemediğine inanmak istiyorum.
İnsanlar bir tarzda duayen olmuş birisi biraz sıradışı bi açıklama yapınca neden bu kadar köpürür, taşak malzemesi yapar, her şeyi en iyi ben bilirim havasına girer anlamıyorum. Adam haklı demiyorum ama insanlardaki her şeyi ben biliyorum rerörerö havasını anlayamıyorum arkadaş.
Biz Black Metal hakkında her şeyi biliyoruz Black Metal’i yalayıp yuttuk; biz daha mahalle aralarında taso oynarken, pokemonculuk oynayıp Ash olup Misty’i gümletme derdine düşerken Panzer Divisionları Nightwingleri çıkarmış, koskoca Marduk grubunun kurucusu gitaristi Morgan ”Steinmeyer” Hakansson yani nam-ı değer Evil, hiç bir şey bilmiyor. Evet.
Bu tarz duayenlerin aciklamalari bana hep kendi muzikal vizyonlarinin 80 lerde, 90 larda kaldigi izlenimini veriyor. Zaten adamin playlistinden de bunu gorebilmek mumkun. Tabi ki eski muzik vs. yeni muzik gibi bir karsilastirma derdim yok, fakat black metal hem muzik hem de konsept olarak bu kadar zenginlesmis ve ilerlemisken olayi sadece satanizme indirmek bana mantiksiz geliyor.
Bu durum Morgan’a ozgu bisey degil aslinda. Cogu muzisyen profesyonel hale gelip, album cikartip konser vermeye baslayinca yeni muzikler dinlemeye olan acligi bir sekilde bitiyor sanki. Yani herhangi bir duayen ile yapilan roportaja bakin, adama bugunlerde neler dinliyorsun diye soruldugunda %90 kendi gencliginin gruplarinin adlarini veriyor.
Istisnalar yok mu, yiginla var tabi. Zaten bana kalirsa yillardir piyasada olup hala ilginc muzikler yapabilen, yeni seyler uretenilen insanlar yukarida bahsettigim donguyu kirabilenler.
Aman yukaridan Marduk’a bok atiyorum gibi bir anlam cikmasin, tam aksine hastasiyim. Bronx konseri hayatimin en guzel gecelerinden biriydi.
26.03.2013
@Kemal, aslında adam herkesin kendi görüşleri var diyor.ama kendisi galiba çok dargörüşlü biri.
26.03.2013
@Kemal, ben deathspell omega dinlediğini düşünüyorum. son albümde etkileri az da olsa gözüküyordu. yeniliğe kapalı bir grup denemez marduk için.
26.03.2013
@lefthandpath, dogrudur benim de amacim Marduk’a cikismak degildi zaten. Genelde duayenlerin boyle bir bagnazligi var ona deginmek istedim.
26.03.2013
@Kemal, morgan’ın söylediklerine bakılırsa aynen dediğin gibi metal bağnazı olduğu sonucu çıkarılabilir ama yaptıkları müzik bunun aksine oldukça modern etkileşimler içeriyor. sadece bunu belirtmek istedim.
bir müziğe black metal diyeceksek, müziğin bestakarı ve güftekarının kütük norveçte olması lazım.
26.03.2013
@ali topuat, black metal ne kadar norveçle özdeşleşmiş bir tür olsada halk müziği değildir. şehirli, modern zamanların müziğidir. dolayısıyla ugandalıda yapsa, türkte yapsa sırıtmaz.norveçli gibi yaparsa sırıtır.mesela blues, bir halk müziğidir. bir türk ne kadar çabalasa etsede bu müziği hakkıyla icra edemez. zaten bırak türkü zenciler hariç hiç bir beyaz yapamıyor bu müzğiği bence. beyazların blues çalmasına rock’n roll diyoruz.konuyu dağıttım ama olsun.
Böyle bir müzisyen adama böyle saçma sapan sorular sorarsan onun nedemek istediğini anlaman münkün değildir herif resmen taşak geçmiş
27.03.2013
@Brutal, Bana da öyle geldi :D
Black Metal’i böylelikle tüm metal türlerinin anası haline getirmiş, öyle bir algı yaratmış oluyor…
Black Metal ile Death Metal bir yerlerden hem içerik hem de müzikal olarak göbek bağına sahip olabilir…
Ama benim gözümde Death Metal korku filmlerinin müzikal versiyonudur…
Ed Gein vahşeti ile başlayan ve korku faktörünün uzaylılardan, istilacı güçlerden vs alınıp hayatın içinde aranmaya başlanmasının son extrem halkalarından biridir…
Black Metalse direkman satanizm ve din karşıtlığını kullanarak dinsel içerikli mevzulara tepkisel yaklaşmakla alakalı…
Bu bakımdan ben %90 oranında Death Metal ve Black Metal arasında bir bağ aramam, olduğuna da inanmam… Hem din karşıtlığını işleyip still olarak Death Metal yapanlar bana göre geri kalan %10…
Morga Abi’nin ilk kez makyajsız ve aydınlıkta çekişmiş bir resmini görüyorum; yakışıklı adammış.
beş paragraf yazı yazdım da sildim sonra. uzadıkça uzayacak sonra yine ben bişeylerden soğuyacam falan hiç gerek yok. özetle Morgan kendince haklı. her şey sound değil, biraz da hissiyattır.
Death Metal’in brutal vokali daha bir kükreme şeklinde, Black Metal vokali ise brutal olmasına rağmen bana daha çok yakarış gibi gelir…
İkisi birbirinden farklı… Albüm kapakları farklı.. Surat boyama yok…
Sonra çok sık dinlediğim Melodic Death Metal grubu Kalmah’ın vokalisti Pekka şöyle buyurmuş sitelerinde:
”Metallica ve Megadeth benim favori gruplarımdı… Black Metal ise kesinlikle bana göre değil. Bugün bile Thrash Metal gruplarını ve old-school metal gruplarının ilk albümlerini dinlerim.”
Adam Death Metal’in melodik tarzını icra ediyor ve ama ‘Black Metal benim müziğim değil’ diyebiliyorsa bu iki tür arasında aman aman bir bağ aramak saçmadır…